​​IKEA blir mer tillgängligt – öppnar nytt Kundservice Center i Helsingborg

På IKEA frågar vi oss ständigt vilka behov våra kunder har, och framförallt, vad vi kan göra för att möta eller överträffa dem? Ett steg på resan mot framtidens kundmöte är att öppna upp ytterligare ett Kundservice Center för IKEA i Sverige. Det kommer att placeras i Helsingborg och öppna i mars 2018.

– Att göra IKEA mer tillgängligt är en viktig del i vårt arbete framöver. Det gäller alla delar av kundernas köpprocess hos oss, från inspiration och inköp, till kundservice och reklamation. Att ha Kundservice Center både i Älmhult och Helsingborg ger oss möjlighet att expandera och bättre möta ett ökande antal kundkontak­ter – nu och i framtiden, säger Andreas Castor, ansvarig för IKEA Kundservice Center.

Att valet föll på Helsingborg, som utöver Älmhult och Malmö är en etablerad IKEA-ort med över 1500 medarbetare, är för att komma närmare arbetskraften och minska pendlarberoendet i organisationen.

Många nya tjänsternärmare
Kontoret ligger i centrala Helsingborg och när dörrarna slås upp kommer det finnas 30-talet medarbetare på plats. Men, IKEA planerar för att under året uppnå en personalstyrka på 120 medarbetare, vilket innebär att många nyrekryteringar från regionen kommer att krävas under våren och sommaren.

Med Kundservice Center i såväl Älmhult som i Helsingborg, hoppas IKEA kunna anställa ännu fler med en mångfald av språk, kompetens och bakgrund, vilket är viktiga delar i vår strävan att erbjuda de många människorna ett bättre kundmöte.

– För oss på IKEA är mångfald viktigt. Vi är för de många människorna och har kunder i Sverige idag som varken kan svenska eller engelska. Därför vill vi också arbeta för att kunna erbjuda kundservice på andra språk. Vi utvärderar just nu hur det kan göras på bästa sätt, säger Andreas Castor.