IKEA expanderar till Nya Zeeland

Inter IKEA Systems B.V. meddelar idag sin avsikt att ge Ingka-koncernen ensamrätt att utforska expansionsmöjligheterna i Nya Zeeland.

Idag når IKEA 1,2 miljarder kunder på mer än 50 marknader, genom en kombination av varuhus, e-handel, pick-up och citynära konceptbutiker. Dessa drivs av sammanlagt elva olika IKEA-franchisetagare, som är auktoriserade att marknadsföra och sälja IKEAs sortiment via IKEA-varuhus eller andra försäljningskanaler på en specifik marknad.

“Vi är mycket glada över att äntligen kunna möta en stor efterfrågan om att IKEA ska öppna i Nya Zeeland. Vi strävar efter att göra IKEA fullt tillgängligt, inklusive butik och e-handel. När vi går in på en ny marknad gör vi det med ett långsiktigt engagemang, en investering i landet, med intentionen att bygga varaktiga relationer med leverantörer, kunder och framtida medarbetare”, säger Tolga Öncü, Retail Operations Manager, Ingka Group.

Inter IKEA Systems, den globala IKEA-franchisegivaren och ägare till IKEA-konceptet, utforskar ständigt möjligheterna till att nå fler av de många människorna, att genom expansion göra IKEA mer tillgängligt och nå platser där konceptet ännu inte finns.

"Ingka Group har en stor erfarenhet av att bedriva IKEA-verksamhet och har bland annat redan den närmast intilliggande marknaden, Australien. Vi är mycket glada över att kunna ta IKEA till Nya Zeeland. Tillsammans ska vi göra IKEA till ett hållbart, inkluderade och meningsfullt varumärke för de många människorna i Nya Zeeland", säger Jon Abrahamsson Ring, VD för Inter IKEA Systems.

Ingka Group driver idag IKEA-verksamhet på 30 marknader runt om i världen. Detta inkluderar e-handel, 367 varuhus och därtill en rad andra försäljningskanaler som till exempel citynära konceptbutiker. I augusti 2018 blev Indien nytt land inom koncernen när dörrarna till det första IKEA-varuhuset i landet öppnades i Hyderabad. I början av 2019 kommer Ingka Group att dela mer information om sin framtida verksamhet i Nya Zeeland.