Pressmeddelande -

IKEA lanserar OMTÄNKSAM, ett nytt sortiment för alla som behöver extra stöd och bekvämlighet i vardagen.

På IKEA är vi alltid nyfikna på att lära oss nya saker för att göra vardagen enklare och bättre för de många människorna. Genom att arbeta med formgivare och experter inom ergonomi har vi skapat ett nytt sortiment för extra bekvämlighet och funktionalitet – OMTÄNKSAM.

Arbetet med OMTÄNKSAM inleddes för tre år sedan och är enny sortimentssatsning för IKEA.

- Vi har sett ett behov av användarvänliga och ergonomiska produkter som samtidigt har ett högt designvärde. Från mitten av november kan vi som ett av de första länderna erbjuda OMTÄNKSAM sortiment som svarar mot detta behov, säger Erika Thorson, Country Commercial Activity Leader, IKEA koncernen i Sverige.

OMTÄNKSAM är utvecklad tillsammans med ergonomer, sjukgymnaster och forskare inom vården för att ge extra bekvämlighet och självständighet genom förbättrad ergonomisk design som dessutom ser bra ut hemma.

- Vi har tittat på livets många faser och behoven som kan uppstå när våra fysiska omständigheter förändras. Oavsett om det är tillfälligt eller permanent, vid någon tid i livet kommer vi alla att behöva lite extra stöd i vardagen, säger AnnaKlara Stenberg Gleisner, designer med fokus på ergonomi.

I OMTÄNKSAM sortimentet finns extra tåligt porslin som inte glider, greppvänliga bestick och en bekväm fåtölj som är lätt att resa sig ur. Även stödjande kuddar, tabletter med antiglid-yta och en greppduk för envisa burklock ingår i sortimentet.

Precis som alla IKEA produkter är OMTÄNKSAM sortiment designat med utgångspunkt i våra fem dimensioner av Demokratisk design: god kvalitet, pris, form, funktionalitet och hållbarhet.

- Vi är superstolta, om jag ska vara ärlig. I stort och smått, alla produkter är utformade med våra olika mänskliga behov i fokus. De gör vardagen lite enklare, säkrare och bekvämare – och de ser samtidigt bra ut hemma, säger Britt Monti, kreativ ledare på IKEA of Sweden.

Säljstart: 17 november 2017

Välkommen att uppleva första delen i lanseringen av OMTÄNKSAM – fler produkter kommer längre fram.

För fler bilder:

OM IKEA I SVERIGE

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA varuhus, ett Service och Pick-up samt e-handel i Sverige, varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 85,7 miljoner besök under verksamhetsåret 2016. I Sverige finns ca 11 000 medarbetare inom IKEA koncernen, varav ca 7000 inom varuhusorganisationen. www.IKEA.se.

• produkter och inspiration

OM IKEA I SVERIGE