IKEA och transporter

Vår uppförandekod för leverantörer (IWAY) gäller även inom transport och vi ställer tydliga och strikta krav på våra transportleverantörer beträffande bland annat lön, arbetsvillkor och på att gällande lagar ska följas. Vi följer också upp och kontrollerar att koden efterlevs.

Vi gör regelbundna både anmälda och oanmälda revisioner hos både våra produktleverantörer och våra transportörer. Inom ramen för dessa gör vi även stickprovsintervjuer med chaufförer för att kontrollera att uppgifterna vi får från transportören stämmer med verkligheten.

Säkerheten för chaufförerna och för deras medtrafikanter är av största vikt. Genom vår uppförandekod ställer vi krav på reglering av arbetstider och pauser och säkerhetsutrustning i bilarna. Vi har en tydlig anti-alkohol- och drogpolicy och ställer tydliga krav på att lagar och regler ska följas.

Låga kostnader når vi genom att ständigt arbeta med att öka fyllnadsgraden,  till  exempel genom platta paket och att använda papp-pallar istället för träpallar, och genom att med hjälp av direktleveranser korta avstånden från leverantör till varuhus.

• ikea koncernen i sverige

OM IKEA
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA erbjuder väldesignad, funktionell och prisvärd heminredning med hög kvalitet för livet hemma. IKEA integrerar hållbarhet i allt som görs och stöder kontinuerligt sociala initiativ. IKEA grundades 1943 och har idag 17 varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen har årligen har 34 miljoner besökare. IKEA koncernen har 300 varuhus i 26 länder som årligen har 690 miljoner besökare och hemsidan har en miljard besökare varje år. IKEA katalogen trycks i 211 miljoner exemplar på 29 språk.www.ikea.se

Pressjour IKEA-koncernen Sverige