IKEA tar steget in i offentlig sektor

Nu kan alla offentliga verksamheter som är anslutna till SKL Kommentus Inköpscentralens nationella ramavtal för Möbler, köpa möbler och inredningsdetaljer från IKEAs sortiment. Ramavtalet som nu är undertecknat löper över fyra år har en marknadspotential på drygt sex miljarder kronor. Det är första gången IKEA är med i denna upphandling.

- Under många år har privata företag kunnat handla på IKEA för att inreda för en mer hemtrevlig miljö på arbetsplatsen. Men det har funnits en stark efterfrågan att göra IKEA tillgängligt även för arbetsplatser inom den offentliga sektorn. Därför är det väldigt roligt att vi nu kan erbjuda stora delar av IKEAs sortiment till landets offentliga verksamheter, säger Miki Tabakovic, säljchef IKEA Business i Sverige.

”Hemlika miljöer” och "Utemöbler"
Kategorierna som IKEA vunnit heter "Hemlika miljöer" och "Utemöbler". Med hemlika miljöer menas alla typer av möbler och inredningsdetaljer inom ramen för en hemlik trivsel, komfort och stimulerande miljö - oavsett företag, organisation eller del inom offentlig verksamhet. Produkter som passar en hemlik miljö är soffor, bord, sängar och förvaring, men även textiler, lampor och heminredningsdetaljer ingår. Av IKEAs totala sortiment på drygt 10 000 produkter kommer närmare 8000 produkter att ingå i avtalet. En viktig del i avtalet är den gemensamma synen på vikten vid hållbarhet.

- Vi uppskattar särskilt att SKL Kommentus i sin upphandling haft ett starkt fokus på hållbarhet, både utifrån ett miljömässigt och socialt perspektiv. Det ligger helt i linje med IKEAs ambitiösa hållbarhetsstrategi, där vi till år 2030 ska vara klimatpositiva och hundra procent cirkulära, säger Miki.

IKEA Business finns idag tillgängligt på ikea.se, via kundtjänst eller på samtliga 20 varuhus i Sverige, redo att bistå med att skapa en hemnära miljö på arbetsplatsen. En servicefunktion som omfattar allt från planering till leverans, men även inredare och montörer kan tillhandahållas om eller när det behövs.

• varuhus och försäljning

OM IKEA I SVERIGE

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA grundades i Älmhult 1943. Under verksamhetsåret 2018 hade varuhusen 38 miljoner besök och hemsidan 98 miljoner besök. I Sverige finns cirka 11 500 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 500 tillhör varuhusorganisationen. www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Jakob Holmström