Det råder plastbrist i världen, vilket bland annat drabbar sjukvården. Det är särskilt risken för brist på plastpipetter för laboratorietester som oroar.

Brist på plastpipetter oroar

Det råder plastbrist i världen, vilket bland annat drabbar sjukvården. Nu berättar DN att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har haft krismöte. Det är särskilt risken för brist på plastpipetter för laboratorietester som oroar.

IKEM har tidigare berättat om hur bristen på plastråvara ställer till det för medlemsföretagen. I en artikel i DN varnar nu Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, för att det kan bli brist på plastpipetter och annat material för hälso- och sjukvården.

‒ Plast används ju inom alla möjliga områden i samhället. Vi på IKEM har en bra dialog med MSB och det är bra att myndigheten nu har uppmärksammar vilken viktig roll medicinsk plast spelar för sjukvården, säger Henrik Oxfall, ansvarig för plastbearbetningsfrågor på IKEM.

I DN-artikeln säger Brita Ramberg, operativ chef på MSB, att hälso- och sjukvården är prioriterad när det gäller att få tillgång till plastpipetterna, men att andra samhällsviktiga myndigheter har också ett stort behov av dem.

– Plastråvarubristen är något som ställer till det både för våra medlemsföretag, deras kunder och för samhället i stort. Vi hoppas dock att det kommer att bli mer normalt framåt hösten. Men eftersom det finns ett uppdämt behov så kan leveranstiderna ändå bli långa, säger Henrik Oxfall.