Plastbrist hotar pooldrömmar

Plastbrist hotar pooldrömmar

Att plast är viktigt i hela samhället blir tydligt när det blir brist på plastråvara. Tillverkare av allt från förpackningar och sjukvårdsmaterial, till fordon och byggmaterial, märker av ökade priser. I en artikel i DN förklarar Henrik Oxfall, IKEM, varför ökad efterfrågan på plastråvara gör att pooldrömmen kanske förblir bara en dröm för många i sommar.

– Bristen har gjort att plastpriset mer än fördubblats. På senare tid har ökningen dock mattats av något, förklarar Henrik Oxfall ansvarig för plastbearbetningsfrågor på IKEM.

I artikeln berättar pooltillverkare att de har problem med att få in material i den takt som behövs bland annat är det brist på PVC, som används som liner i poolerna.

Att det är brist på plastråvara är något som IKEM rapporterat om tidigare. Enligt IKEM:s konjunkturbrev för första kvartalet 2021 uppger sju av tio svenska kemi- och plast- och gummiföretag att de på olika sätt påverkats av plastråvarubristen. Nu påverkas alltså även plastindustrins kunder, även om det finns tecken på en normalisering till hösten.

– Vi tror att det kommer att bli mer normalt framåt hösten. Men många har stora orderstockar. Eftersom det finns ett uppdämt behov så kommer leveranstiderna att vara långa.

Den som beställer en pool i år kan kanske inte får den till denna sommar, men nästa sommar bör man kunna ta sig ett dopp.

Läs artikeln i DN

Läs IKEM:s konjunkturbrev om plastbristen