IKEM:s förhandlingschef Lars Askelöf med Industrins ekonomiska råds årliga rapport

Industrins ekonomiska råd - nedväxling i den globala produktivitets-tillväxten

På onsdagen presenterade Industrins Ekonomiska råd sin årliga rapport om trender i ekonomin. I samband med rapportsläppet hölls också ett seminarium där rapporten presenterades.

‒ Rapporten bekräftar tyvärr den bild vi har sedan tidigare att produktivitetsutvecklingen går på kryckor. Det är förstås allvarligt för svensk industri och borde vara ett varningstecken inför stundande avtalsrörelse, säger Lars Askelöf, förhandlingschef IKEM.

Förutom nedväxlingen i den globala produktivitetstillväxten, tar rapportförfattarna även upp den demografiska situationen och migrationen samt analyserar vilken betydelse artificiell intelligens kan få. Andra utmaningar som avhandlas i rapporten är handelskonflikten mellan USA och Kina samt klimatomställningen.

Ulla Nyman

Presskontakt Chef opinionsbildning, Presskontakt Opinionsbildning +46 70 595 81 48

Presskontakt Social Media Manager Sociala medier +46730667757