Löneökningstakten måste växla ned

Fokus för avtalsförhandlingarna måste vara på att löneökningstakten i svensk industri ska växla ner och utvecklas långsammare än i konkurrentländerna. Det skriver chefekonomerna Carl Eckerdal, IKEM, Kerstin Hallsten, Industriarbetsgivarna och Mats Kinnwall, Teknikföretagen i en gemensam debattartikel i Arbetet.

I artikeln lyfter de bland annat fram att:

‒Trendjusterad statistik visar att industriproduktionen i november 2019 var drygt en procent lägre än i november 2018 och att produktionen faller i flertalet industrigrenar.

‒Svensk och stora delar av global industri är redan i recession och som en följd har sysselsättningen redan börjat minska inom tunga industri- och tjänstebranscher.

‒Produktivitetstillväxten i Sverige, liksom i omvärlden, har varit låg under senare år. Den rimligaste prognosen är fortsatt måttlig svensk produktivitetstillväxt i linje med den i omvärlden.

Därför måste fokus för avtalsförhandlingarna vara på att växla ner arbetskraftskostnadernas ökningstakt i svensk industri så att industrins internationella konkurrenskraft stärks i förhållande till våra konkurrentländer.

Läs hela debattartikeln här
Länk till debattartikel i Arbetet