Pressmeddelande -

Sveriges största kemiexperiment: 110 000 barn och unga är med ”Kemi för växthälsa”

Den 16-17 oktober på Kemins Dag genomför 110 000 barn och ungdomar Sveriges största kemiexperiment på temat växthälsa. Experimenten handlar om hur fosfor kan återvinnas och dessutom får eleverna tillverka fina kristallträd.

Med årets Kemins Dag vill vi visa hur viktigt det är med kemikunskaper om vi ska kunna förse världens befolkning med mat på ett hållbart sätt, säger Ulla Nyman, chef för opinionsbildning på IKEM.

Under Kemins Dag 2020 handlar experimenten om de två viktiga näringsämnen fosfor och kväve. I en första lärarledd demonstration får eleverna lära sig mer om en alldeles nyutvecklad metod för återvinning av fosfor ur avloppsslam. I det andra experimentet får eleverna själva experimentera med kväveföreningen urea med några andra ingredienser till en blandning som ger fina kristaller på piprensarträd. Bakgrunden är att FN utsett 2020 till Internationella året för växthälsa och precis som människor behöver äta bra för att hålla sig friska behöver växter ha tillgång till rätt näring.

― Den nya metoden för fosforåtervinning tycker jag själv är enormt spännande, den är ett bra exempel på hur man som ung kan vara med och lösa en samhällsutmaning om man ägnar sig åt kemi. Det kommer snart bli brist på fosfor och utan gödning blir skördarna mindre med risk för svält som följd, säger Ulla Nyman, chef för opinionsbildning på IKEM.

Kemins Dag riktar sig till barn på mellanstadiet, men firas även på några högstadie- och gymnasieskolor. Dessutom arrangerar flera science centers speciella Kemins Dags-aktiviteter.

― Materialpaketen som lärare kan beställa kostnadsfritt från IKEM räcker till ungefär 110 000 elever, det är alltså Sveriges största kemiexperiment. Vi är glada att vi kan förse skolorna med ett material som är roligt för eleverna och som samtidigt ger en inblick i hur kemi kan bidra till ett hållbart cirkulärt samhälle, säger Ulla Nyman.

Arrangörerna IKEM – Innovations- och kemiindustrierna, Nationalkommittén för kemi, Kemilärarnas resurscentrum och Kemisamfundet – hoppas att Kemins Dag ska inspirera, så att fler unga får upp ögonen för kemins möjligheter.

För mer information om Kemins Dag, kontakta:
Ulla Nyman, chef opinionsbildning på IKEM, 070-5958148, ulla.nyman@ikem.se

För information om vilka skolor som deltar i Kemins Dag, kontakta:
Erik Boltjes, erik@boltjes.se, presskontakt Kemins Dag,

För mer information, besök gärna: www.keminsdag.se