IKSU:s simskola byter koncept

Under hösten 2013 förnyar IKSU sitt koncept i simskolan.

IKSU:s simskola för barn byter ut bröstsim till ryggsim som första simteknik. Vi ser möjligheten att tidigarelägga simkunnigheten hos barnen eftersom ryggsim är motoriskt lättare att lära sig än bröstsim. Vi kommer att lära ut ryggsim först och på så sätt får barnen en ”livförsäkring” fortare. Bröstsim finns kvar i simskolan men som vårt andra simsätt.

Vi  fasar ut den nuvarande simskolan så att de barn som påbörjat sin simundervisning kommer att kunna slutföra den. Kurserna kommer att gå omlott under höst och vår 2013/2014.
Anmälan startar v 35 onsdagen den 28 augusti kl 09:00.

Läs om den nya simskolans upplägg här:

1) Flyt och dopp
Förkunskaper – Inga. Barnet behöver inte kunna doppa huvudet.
Mål –Våga doppa huvudet under vattnet, lära sig att flyta på mage och rygg 5 sek utan hjälpmedel.
Flyta på rygg med benspark 3-5 meter.

2) Ryggsim
Förkunskaper – Barnet ska vara vattenvan och våga doppa huvudet. De ska kunna flyta på rygg med benspark ca 3-5 meter samt kunna flyta på mage och rygg 5 sekunder utan hjälpmedel.
Mål – Hoppa från kanten på grunt vatten och ta upp föremål från botten. Klara av att simma 10 meter ryggsim med benspark.. Kunna glida på mage i utsträckt läge utan hjälpmedel ca 3 meter. Få en förståelse för bröstsimmets arm/bentag.

3) Rygg och bröstsim
Förkunskaper – Hoppa från kanten på grunt vatten och ta upp föremål från botten.  Klara av att simma 10 meter ryggsim med benspark. Kunna glida på mage i utsträckt läge utan hjälpmedel  ca 3 meter.
Ha en förståelse för arm och bentagen i bröstsimmet.
Mål – Klara av att simma 3-5 meter bröstsim utan hjälpmedel.
Simma 20 meter ryggsim på djupt vatten. Hoppa från kanten på grunt vatten och ta upp föremål.

4) Rygg och bröstsim fortsättning
Förkunskaper – Klara av att simma 3-5 meter bröstsim utan hjälpmedel.
Mål – Finslipa simtekniker och öka mängden meter i simningen. Klara av att simma 10 meter bröstsim och 25 meter ryggsim utan hjälpmedel på djupt vatten samt hoppa från kanten på djupt vatten.
Här introducerar vi även crawl.

5 ) Crawlkurs
Förkunskaper – Klara av att simma ca 10 meter bröstsim och ca 25 meter ryggsim utan hjälpmedel på djupt vatten samt hoppa från kanten på djupt vatten.
Mål – Lära sig crawla 12,5 meter samt dyka med frånskjut från kanten. Finjustera övriga simtekniker. Klara av att simma 100 meter bröstsim eller annat simsätt på djupt vatten.

IKSU:s simskola står upplevelse, trygghet och glädje för barnet i fokus. Vi tror att barn lär sig bättre om de har roligt och därför är prestationen inte det viktigaste i vår simskola. Därför har vi valt att inte arbeta så aktivt med simmärken. Till varje nivå i simskolan finns två märken som barnen kan ta, varav ett markerar att barnet är redo att kliva upp till nästa nivå. Vår simskola är indelad i fem olika nivåer. Genom att placera barnet i rätt nivå får det bäst förutsättningar för att få en rolig och stimulerande simundervisning och bäst möjlighet att lära sig simma.

Kontakta Therese Wadebeck, Simskolekoordinator för mer information: therese.wadebeck@iksu.se