På IKSU tränar fler tillsammans med sina ungdomar

Riksidrottsförbundet presenterade i veckan sin rapport Två år med corona och visade då på att många tonåringar slutat att idrotta och hamnat utanför. På IKSU kan ungdomar mellan 11-15 år träna tillsammans med en vuxen medlem genom ett kort som heter IKSU tillsammans ungdom. Under slutet av pandemin och hittills under 2022 har vi glädjande nog sett en ökning och har nu "all time high" på antalet ungdomar som tränar tillsammans med en vuxen.

Det finns många fördelar med att träna tillsammans förutom att det är kul. När tiden är knapp är det ett perfekt sätt att både hinna träna och umgås. Genom att testa varandras favoritpass och övningar blir träningen med stor sannolikhet varierad. Kanske upptäcks någon ny träningsform att träna tillsammans bland IKSU:s utbud. Genom att hitta rörelse och träning som inte är prestationsinriktad kanske fler ungdomar fortsätter träna vilket i förlängningen leder till en bättre hälsa. Träning och rörelse blir en naturlig del av vardagen - väskan packas och sedan drar man iväg till IKSU ihop.