300 personer har tränat på IKSU kampsports sommarmatta

Sedan 14:e juni har ca 300 personer tagit chansen att träna med IKSU kampsport på deras sommarmatta. Projektet Sommarmattan innebär att en utomhusmatta för kampsport läggs ut på olika platser i Umeå. På mattan lär instruktörerna ut ju-jutsu, judo och brasiliansk jiu-jitsu till barn, ungdomar och vuxna utan kostnad.

”Man behöver inga förkunskaper så man kan hoppa in när som helst och man får träna hur lite eller mycket man vill. Träningen kännetecknas av teknisk kamp med mycket lekfullhet och rörelseglädje. Vi vill få fler att upptäcka denna fantastiska träningsform och det här fina sättet att umgås på”, säger Karl Dahlgren från IKSU kampsport.

Sommarmattan turnerar runt i Umeå under sommarmånaderna. För att se var den ska befinna sig härnäst kan man antingen gilla IKSU kampsport på facebook eller besöka www.iksu.se/sommarmattan.

Projektet finansieras huvudsakligen genom bidrag från Drop in (Umeå kommun) och Idrottslyftet från Västerbottens idrottsförbund och Sveriges akademiska idrottsförbund. Därtill bidrar även sponsorerna Tryckt reklamkonsult, Codemill och Budo & Fitness Store, Umeå.

Projektansvarig är Karl Dahlgren, landslagsman i jujutsu.
Telefon 0735705715
Övriga instruktörer är Anton Åberg, Matilda Frycklund (nybliven svensk mästare i brasiliansk jiu-jitsu) och Maria Nordberg.

Länkar:• Sommarmattans fotoalbum på Flickr• Foton för nedladdning (fria att använda)

• Vintersporter

• iksu kampsport

IKSU är en ideell idrottsförening som driver en av Sveriges största idrottsanläggningar; IKSU sport vid universitetsområdet i Umeå.  I anläggningen finns Nordens största gym på 2300 kvm samt lokaler för gruppträning, simning, klättring, boll- och racketsporter med mera. Systeranläggningen IKSU spa, belägen i natursköna omgivningar på Umedalen erbjuder träning och återhämtning i rofylld miljö. Varje vecka genomförs över 300 gruppträningspass på IKSU. Hösten 2012 invigdes bonusanläggningen IKSU plus i centrala Umeå. Föreningen IKSU – Idrottsklubben studenterna Umeå – har ca 21000 fasta medlemmar. IKSU har 16 sektioner med verksamhet inom alltifrån innebandy till beachvolley och friluftsaktiviteter. IKSU äger bolaget IKSU Hälsa AB som bedriver verksamhet inom behandlingar, hälsoprogram och konferensverksamhet.