​Eiremo stannar i IKSU innebandy

IKSU:s landslagskapten Josefina Eiremo har elva säsonger bakom sig sedan debuten 2005. Nu väljer hon att spela sin 12:e raka säsong i klubben.

Josefina Eiremo, 31, är definitivt en av klubbens kulturbärare och har under ett decennium tillhört en av världens absolut ledande spelare på sin position. Den kvicka, passningsorienterande och funktionella två-vägscentern har valt att skriva ett nytt 1- årskontrakt med IKSU.

- Jag kände efter en stunds funderande att jag inte är klar, jag har mer att ge och det vi utvecklade i vårt spel den här säsongen tycker jag var exceptionellt spännande och det vill jag gärna fortsätta vara med på. Sedan trivs jag fantastiskt bra i IKSU och allting klubben står för, säger Eiremo.

Under sin enastående karriär har hon hunnit avverka 17 (!) stora mästerskapsfinaler och toppat dessa med 3 VM-guld, 3 SM-guld och 5 Europacup-guld. IKSU siktar på sitt fjärde SM-guld nästa säsong, en målsättning som Josefina Eiremo gillar.

- Det går aldrig att bli mätt på segrar och det lockar alltid med framgångar för att skapa fler minnen för livet och höjdpunkten och målsättningen är alltid att försöka lyfta SM-bucklan i april varje år, säger hon.

IKSU har säkrat många ”pusselbitar” till lagbygget nästa säsong, där inte minst livstids-förlängningen med Emelie Wibron, 3-årskontraktet med tränaren Andreas Harnesk och rekryteringarna av landslagsmeriterade duon Corin Rüttimann och polska Malgorzata Pazio talar sitt tydliga språk. Med sina 369 matcher i SSL och 411 producerade poäng, fördelade på 184 mål och 227 målgivande passningar förstår man att klubbchefen Jocke Sjöström är oerhört tillfreds med att lagkaptenen valde att spela vidare minst en säsong till.

- Jossi är det här lagets och den här klubbens själ och hjärta, med sin rutin och sin professionalitet står hon för allt det goda som vi vill bygga vidare på inför framtiden. Det känns fantastiskt skönt att hon valde att satsa vidare en säsong till med oss, säger Sjöström.

• Västerbotten