Ytterligare en landslagsspelare till IKSU

Efter en tids funderande är det nu klart, landslagsbacken Sofie Andersson lämnar konkurrenten IBK Dalen för IKSU innebandy.

IKSU innebandy fortsätter att stärka truppen och under helgen blev det klart att Sofie Andersson ansluter. Sofie spelade under säsongen 2013/2014 med konkurrenten IBK Dalen där backen stod för 16 poäng i grundserien.

– Det har gått några dagar sedan jag fattade beslutet. Nu har jag hunnit landa i beslutet och det känns riktigt bra. Att spela i IKSU blir en ny utmaning för mig och det ska bli kul att pressa mig ytterligare, säger Andersson som framhåller att hon trivts bra i IBK Dalen.

Under fjolåret slog sig även Andersson in i landslaget med vilka hon tog VM-guld i Tjeckien, en plats hon har som målsättning att behålla.

– Att ta en plats i landslaget har varit ett av mina stora mål de senaste åren. Det känns väldigt roligt att jag kom med där och att det gick bra för oss. Med ett VM-guld bland meriterna hymlar hon inte om vad hon nu hoppas ska stå i meritlistan efter säsongen i IKSU. – Självklart vill jag vinna SM-guld. Det känns extra mycket det här året, efter VM-guldet och känslan som jag såg hos Djurgårdstjejerna när de vann SM-guld, att det där vill jag också göra. Jag tror verkligen på laget. Alla känns taggade på att göra en riktigt bra säsong.  Sofie beskriver sig själv som en defensivt stark back med bra spelförståelse och som bidrar med lugn och trygghet till sina medspelare, vilket klubbchefen Johan ”Jocke” Sjöström håller med om – IKSU ska vara det självklara valet för spelare som vill utvecklas individuellt så det känns extra kul att Sofie Andersson valde oss. De bästa spelarna ska spela de största matcherna och hos oss får hon en stor möjlighet att nå en SM-final och förhoppningsvis ett SM-guld. Hon är en av de bästa spelarna i världen defensivt, vilket hon jobbat med i flera år. Nu är tanken att hon ska ta nya kliv offensivt i en miljö och i en klubb som hela tiden strävar efter att spela en offensiv innebandy, säger Sjöström.

För mer info:
Johan Sjöström Klubbchef IKSU innebandy, 070-4145999

För pressbilder: https://www.dropbox.com/sh/zjw8feghhyy8b02/AABkWjiVHPNJgxDRjUeeqGdMa

Saknar du pressmaterial: Lindegren Media 070-6058308 lindegren.media@gmail.com

• Bollsporter

• iksu innebandy

Den ideella idrottsföreningen IKSU driver en av Sveriges största idrottsanläggningar, IKSU sport vid universitetsområdet i Umeå. I anläggningen finns Nordens största gym på 2300 kvm samt lokaler för gruppträning, simning, klättring, boll- och racketsporter med mera. Systeranläggningen IKSU spa, belägen i natursköna omgivningar på Umedalen erbjuder träning och återhämtning i rofylld miljö. Bonusanläggningen IKSU plus öppnade hösten 2012. Varje vecka genomförs sammanlagt över 300 gruppträningspass på IKSU:s anläggningar. Föreningen IKSU – Idrottsklubben Studenterna i Umeå – har ca 22 000 medlemmar. IKSU har 16 sektioner med verksamhet inom alltifrån innebandy till beachvolley och friluftsaktiviteter. I IKSU-gruppen ingår även bolaget IKSU Hälsa AB med fokus på behandlingar, hälsoprogram och konferensverksamhet.