Cirkulär ekonomi och forskning

RISE som är statens ägarbolag för en grupp industriforskningsinstitut hade ett seminarium i Almedalen om cirkulär ekonomi framför allt ur ett forskningsperspektiv.Deras forskning inom området går ut på att identifiera barriärer och i samrbete med industrin eliminera dessa. Det konstaterades att vi tyvärr inte ligger så långt framme i Sverige inom detta område som många kanske tror. Vi har inga riktigt bra exempel att lyfta fram som är svenska. Detta trots att Sverige egentligen har en rad bra förutsättningar att kunna vara ledande inom området. Det lyftes också fram svårigheten att få till finansiering inom forskningen pga konervativa strukturer för hur man beviljar medel för forskning som gärna premierar stuprörstänk inom kända områden med bevisade resultat. Forskning runt barriärer är per definition mer tvärvetenskapligt och därmed svårare att konkretisera och få forskningsmedel till. Intressanta aspekter på frågan där jag personligen tror att det är viktigt att forska inom området dels för att hitta nya vägar och lösningar, men också för att forskningen kan fungera som kompetensspridare för att på det viset skynda på en utveckling.

• almedalen 2014
  • lars-gunnar almryd