Ekonomiska utsikter- risk för en ”triple-dip”

Under BIR:s non-ferrous seminarium fick vi lyssna till flera intressanta presentationer. Philippe Chalmin, professor i ekonomisk historia på Paris-Dauphine universitetet gav en intressant utblick över Europas utsikter. Han visade data som stärker bilden av att vi är på väg mot en ”triple-dip” i Europa. Eurozonen ser för 2014/15 ut att i bästa fall uppnå en tillväxt strax över 0%. Den enda goda nyheten från detta och ett av få hopp om en bättre situation för Eurozonen ligger i en svagare €. Det enda större land i Europa med en vettig utveckling för perioden är Storbritannien som spås få en tillväxt på 2.5%.

Vi fick också en genomgång av utsikterna för metaller för perioden fram till 2018. Den visade på en mycket positiv prognos när det gäller Aluminium och Nickel, men även Koppar spås en positiv utveckling om än inte riktigt på samma nivå som de andra metallerna. Denna prognos gavs av Patrick Verschelde, CEO of Metallum Group som är en betydande aktör inom både återvinning, förädling och handel med metaller.

Lars-Gunnar Almryd,
VD & koncernchef IL Recycling