Grafikens Hus välkomnar sin nya VD Nina Beckmann

Grafikens Hus, centrum för grafisk konst i Sverige, har fått ny VD.

-  Vi är mycket glada att kunna hälsa vår nya VD Nina Beckman varmt välkommen, säger Christina Jutterström, ordförande i Grafikens Hus. Vi ställde höga krav på ny VD både när det gäller konstnärlig kompetens och erfarenhet av att driva företag. Nina Beckman uppfyller kraven mer än väl. Hon kommer leda en spännande och efterlängtad utveckling av Grafikens Hus

Nina Beckman har de senaste åren arbetat som vikarierande professor i illustration på Konstfack, Sveriges största konstnärliga högskola. Under 10 år drev hon det egna företaget Agent Form, en agentur för grafiska formgivare och illustratörer.

Som projektledare för Kolla!, en årlig jurybedömd tävling för grafisk design och illustration, har Nina ansvarat för utveckling av innehåll, stärkande av varumärke och kvalitet, kommunikation internt och externt samt för att knyta sponsorer till projektet.

Nina är ansvarig projektledare för Hall of Femmes, ett projekt som sätter fokus på erfarna kvinnliga grafiska formgivare och Art Directors, initierat av Angela Tillman Sperandio och Samira Bouabana.

Nina är också en av grundarna till det internetbaserade galleriet Wonderwall.

2011 tilldelades Nina GYF-priset, Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande. Motiveringen lyder

bl a ”Nina Beckman får GYFs pris för sina insatser som lärare och inspiratör på Konstfack och som projektledare för Kolla! där hon banat väg och drivit på utvecklingen för att få fram nya talanger inom grafisk formgivning”.

-  Jag känner Grafikens Hus sedan tidigare, och tycker mycket om huset och miljön. Det ska bli fantastiskt inspirerande att få arbeta med Grafikens Hus vidareutveckling. Utveckling, samarbete och förnyelse är viktiga ledord för mig, och här på Grafikens Hus finns en stor potential samtidigt som här också finns en stor kompetens och en stabil grund att stå på, säger Nina Beckmann.

Fram till dess att Nina Beckman är på plats är Ingrid Lindström, styrelseledamot i Grafikens Hus, tillförordnad VD.

-  Ingrid har en lång VD-erfarenhet från reklambyråbranschen, och är en stor tillgång. Under hennes ledning har Grafikens Hus haft en synnerligen bra utveckling, med nya projekt och idéer som ökat både antalet besökare och försäljning av grafik, säger Christina Jutterström.

Nina Beckman tillträder sin tjänst som VD under oktober.

För frågor kontakta

Ordförande Christina Jutterström 070-3028050
Nina Beckman 070-4911996

• mariefred