IMG Media säljer liverättigheterna för Klitschkos titelboxningsmatcher

IMG Media har slutit avtal med KMG (Klitschko Management Group GmbH) som innebär att IMG Media kommer sälja medierättigheterna för Wladimir Klitschkos titelboxningsmatcher fram till och med slutet av hans karriär.

Den globala dealen, som exkluderar Tyskland, Österrike, Schweiz och Ukraina inleds med en titelmatch i Tyskland i slutet av april 2014.

IMG Media kommer även att sälja arkivrättigheter för både Wladimir och hans bror Vitalis titelmatcher (från 2004 och framåt). Utöver detta innebär avtalet ett samarbete gällandes sponsorförsäljning för Wladimir samt den kommersiella förhandlingen med arena och stad där titelmatcherna ska äga rum.

Wladimir Klitschko är WBA (Super), IBF, WBO (Super), IBO och The Ring Heavyweight Champion och dessutom den längst regerande IBF, WBO & IBO Heavyweight Champion i historien med flest titelförsvarsmatcher från dessa organisationer.

Wladimir Klitschko: “IMG är ett professionellt team med lång och framgångsrik erfarenhet inom affärsområdet. Jag ser fram emot samarbetet och ser det som starten på ett gemensamt partnerskap.”

Bernd Bönte, CEO, KMG: “Genom detta samarbete med den världsledande sport-marketingagenturen kommer vi att förstärka vår närvaro på den globala marknaden. Den långa kontraktstiden ger oss en trygg grund att stå på – en viktig aspekt för ett framgångsrikt samarbete.”

Kristian Hysén, Senior Vice President, IMG Media: “Wladimir har dominerat tungviktsboxningen det senast årtiondet, han är en exceptionell atlet och står på toppen av sin karriär. Det är extra roligt för IMG:s Sverigekontor att få ta ansvar för det globala samarbetet och vi ser fram emot första fighten.”

Michel Masquelier, President of IMG Media: “Att arbeta med Wladimir ger oss en utmärkt möjlighet att börja jobba med boxning på högsta nivå.  Wladimir har en enastående karriär, är en exceptionell boxare och en respekterad person. Vi ser fram emot ett framgångsrikt samarbete med en av de främsta tungviktsboxarna i sporthistorien.”

• wme | img
  • boxning

IMG är ett internationellt medieföretag som arbetar med försäljning av TV/media rättigheter, produktion, sport klientrepresentation och evenemang. Idag har IMG drygt 3.000 anställda på 130 kontor i 30 länder. Den Nordiska verksamheten har kontor i Stockholm, Oslo och Köpenhamn och inkluderar primärt följande affärsområden:

GOLF
Rättighetsleverans till Viasat Golf samt förädling av deras marknadsföringsprogram. IMGs globala golf medierättigheter inkluderar PGA European Tour, Ryder Cup, The Open, US Open, USPGA Championship, LPGA (inkl samtliga majors) och Asian Tour.  Alexander Norén och Thomas Björn är exempel på Nordiska spelare som representeras av IMG.

FRIIDROTT
IMG levererar en rad friidrottsrättigheter under 2013, bland dem finns de svenska evenemangen DN Galan, XL Galan och Finnkampen. I den internationella programkatalogen finns Diamond League (där DN Galan ingår), IAAFs veckomagasin Athletix, World Challenge i Zagreb och Hengelo.  IMG Stockholm är globalt ansvarig för all friidrott i koncernen.

MOTORSPORT
IMG har stärkt sin position i motorsporten de senaste åren. Genom förvärv av BSI tog IMG grepp om Speedway Grand Prix & WC och har nyligen tagit en ägarposition i RallyCross EM, med tävlingar i Höljes, Hell (Nor) och Kouvola (Fin). Övriga internationella rättigheter inkluderar Le Mans och Moto GP.

TENNIS
IMGs portfölj av internationella tennis medierättigheter inkluderar Wimbledon, US Open, Australian Open, samtliga ATP 1000 och 500 series samt tio ATP 250 tävlingar. TV Partner för tennisen i Sverige är C More och TV4.

FOTBOLL
IMG representerar och säljer bl.a Holländska, Danska, Ryska, Ukrainska och Argentinska fotbollsligan.

PRODUKTION
Sverige kontoret driver fortsatt både nationell och internationell TV produktion där verksamheten i dagsläget primärt fokuseras på Diamond League, LPGA, Speedway, RallyCross och Trav.

Nicklas Brunzell

Presskontakt +46708864200