Pressmeddelande -

Ny devicebaserad behandlingsform för patienter med Kronisk hjärtsvikt nu tillgänglig i de Nordiska länderna

Cardiac contractility modulation (CCM) är en devicebaserad behandling som i studier i EU har visats vara en effektiv behandlingsform för patienter med Kronisk Hjärtsvikt (Chronic heart failure - CHF). CCM kommer nu göras tillgänglig som behandlingsmetod för patienter i Sverige och de övriga nordiska länderna i samråd med behandlande läkare.

Man uppskattar att ca 250 000 individer i Sverige lider av CHF, en sjukdom som innebär att hjärtat förlorar sin förmåga att adekvat pumpa ut blodet till kroppens olika delar. Detta resulterar i svåra symptom som har en signifikant negativ inverkan på livskvalitet och mortalitet. Omkring 70% av dessa patienter (CHF med smala QRS komplex) kan inte dra nytta av den hittills tillgängliga deviceterapin (CRT). Den enda tillgängliga behandligsformen för denna patientgrupp har varit den farmakologiska behandlingen av CHF.

Impulse Dynamics - utvecklare av CCM tekniken och Optimizer™ implanterbar device har främst fokuserat på sin hemmamarknad Tyskland för att producera goda vetenskapliga data för terapiformen, men väljer nu att expandera och har nyligen börjat bygga en nordisk organisation som kommer att stödja patienter och sjukhus som implanterar Optimizer™ i de nordiska länderna.

With the strong clinical evidence we have collected for CCM and Optimizer™, and with the support from the scientific community we are excited to offer the therapy in growing number of countries.” säger Mateusz Zelewski, VP International Sales at Impulse Dynamics.“Impulse Dynamics is committed to provide the best professional support to every new customer.

Optimizer™ implanterbara device är idag redan på sin femte generation och är CE märkt och godkänd för användning inom EU. Mer än 3500 patienter har hittills erhållit CCM behandling med Optimizer™ systemet. Sedan 2016 nämns CCM även i de europeiska ESC riktlinjerna som ett behandlingsalternativ för CHF patienter med smala QRS komplex.

Kontaktpersoner för denna pressrelease:

Mateusz Zelewski, Impulse Dynamics - VP International Sales

tel: +48 602225580

epost: m.zelewski@impulse-dynamics.com

Niklas Magnusson, Impulse Dynamics Regional sales manager (Swe,Nor,Den,Ice)

tel:+46 70 5100215

epost: n.magnusson@impulse-dynamics.com

För mer information om CCM, Optimizer™ och Impulse Dynamics vänligen se företagets webplats: http://www.impulse-dynamics.com/int

För vetenskapligt material om CCM vänligen se företagets webplats (eller PubMed):

För mer information om Hjärtsvikt se till exempel Riskförbundet HjärtLung webplats :

About the Optimizer and CCM Therapy

The Optimizer Smart device, which delivers CCM therapy, has been successfully launched in Europe and is available in a growing number of cardiology centers. Over 3000 patients worldwide have already received CCM through the Optimizer III or IVs device, the only device therapy available for patients with a narrow QRS complex. Impulse Dynamics has completed extensive clinical studies, including several randomized controlled trials, published in articles in over 60 leading medical journals. The Optimizer Smart is not currently approved for use in the United States; the Optimizer IVs, an earlier version of the device, is approved in the United States for investigational use only.

About Impulse Dynamics

Impulse Dynamics N.V., a member of the Hobart Group of companies, is focused on the development of electrical therapies for the treatment of chronic heart failure. As a global leader in cardiac medical innovation, Impulse Dynamics has operations in the United States, Europe, Asia and Australia. For more information, please visit www.impulse-dynamics.com.

CCM and Optimizer are trademarks of Impulse Dynamics N.V.

Contact

Sharon Alon, Director, Investor Relations and New Business Ventures, Hobart Group

sharona@hobart-group.com

+1 347-761-3342