Pressmeddelande: Västra Götalandsregionen - en hub för ’Inclusive Business’

Flypulse ABs drönare har potential att leverera livsviktiga förnödenheter i svårframkomlig terrängi Afrika. Juteborg AB ersätter plast med jute medan de stöder jutebönder i Bangladesh. Tillsammans med flera andra innovativa företag sätter de regionen på kartan under projektet Expand.

Genom projektet Expand, som stöds av Västra Götalandsregionen och EU, lyfter vi fram region väst som en hub för ’Inclusive Business’ – vinstdrivande affärsmodeller som samtidigt bekämpar fattigdom i utvecklingsländer. Projektet syftar till att öka kunskapen om Inclusive Business och de möjligheter som finns för att förena affärsmodeller med ett aktivt samhällsansvar. Som en del av projektet blev 14 innovativa företag från regionen utvalda för att delta i ’Pioneers Programme’. Genom programmet har de fått stöd för att utveckla och testa sina nytänkande affärsidéer på utvecklingsmarknader. I februari 2019 kommer alla företag att pitcha sin affärsidé i en ’Dragons Den’.

Make It Green Solutions AB har tagit fram en energieffektiv lösning för matlagning, Again AB jobbar med ett cirkulärt avloppssystem och Bjurtech AB har tagit fram en mindre fiskebåt som drivs till 100%! av solenergi. OSOL AB har utvecklat en batteribyteslösning för små elektiska taxibilar i utvecklingsländer, OlsAro Corp testar just nu ett salttolerant vete på salthaltiga jordar i Bangladesh och Lilihan handicraft möjliggör för kvinnor i Iran att sälja sina högkvalitetsmattor. Tillsammans har de ett mål – att göra världen till en bättre plats. Läs mer om företagen och den uppkommande ’Dragons Den’ här.

• Corporate Information

• base of the pyramid
  • inclusive business
  • poverty alleviation
  • business opportunities
  • entrepreneurship

• Västra Götaland

Inclusive Business Sweden är det svenska nationella centret för affärer, forskning och innovation med 'the base of the pyramid, BoP' - en gruppering om de 4,5 miljarder människor som lever på mindre än 8 dollar om dagen. Inclusive Business Sweden startade för 5 år sedan och har genom åren byggt upp ett nätverk av organisationer och företag med det gemensamma målet att minska fattigdom genom hållbart företagande.

Mike Debelak

Press contact CEO and Founder +46761855655