VD-brev 2 Juli 2021

Ärade aktieägare

Det är en ynnest att få uppdatera er på vad som händer i Increasor här innan sommaren står i full blom och värmen på kontoret tar över fokus. Våra medarbetare har börjat växla semester mellan varandra och enligt schemat så är vi fullt bemannade igen i Augusti.

Vår verksamhetsplan och vilken roll vi har att fylla blir allt tydligare för varje vecka som går, det är en otrolig känsla att organisationen drar åt samma håll samtidigt som man kontinuerligt får marknadens positiva reaktioner och konstruktiv feedback.

Increasor - en plats för startup/tillväxtbolag

Svaret har utkristalliserats. Vi är en inkubator som inte är lik någon annan inkubator, vi är mycket mer kompletta än de andra alternativ som finns där ute, vi är ett bolags bästa vän.

Många inkubatorer kan erbjuda någonstans att sitta och ett advisory board. Det gör vi också men vi kan också backa upp med kapital, utvecklingsresurser, legal rådgivning/bolagstjänst, rekrytering och en enastående marknadsavdelning. Utöver det så håller vi på att komplettera med redovisningstjänster och fler kompetenser som är direkt nödvändigt för en verksamhet, men för en nystartad rörelse ett stort hinder att ta sig över.

Det fina i allt det här är att det ekosystem vi håller på att bygga upp för fullt, även är vårt framtida stora kassaflöde och stabila intäktskälla. Increasor är en integrerad affärspartner som samlar kompetensen i samma koncern för att hjälpa nystartade eller tillväxtbolag att ta nästa steg.

Hur då?

Det naturliga är ju att vi förädlar vår ägarandel och på så sätt tjänar pengar på en framtida exit, men vi har tänkt mycket längre än så. Genom vårt ekosystem kan vi debitera alla våra partners för de tjänster som ingår, eftersom vi också bistår med kapitalanskaffningen så ser vi dessutom till att våra portföljbolag är rätt finansierade och kan göra rätt för sig.

Det är en ren win-win att bli en del av Increasor och risken att driva en start-up sjunker väsentligt tillsammans med oss.

Årsstämma 2021

Siffror måste rapporteras och det har aldrig påståtts att 2020 var ett år fylld av succé mer än att Increasor fick luft under vingarna att lösa ett problem bland entreprenörerna, under en pandemi. Som vi är tydliga med och framgår i memorandumet är att i vår tillväxtstrategi att just växa genom förvärv. Vi samlar stabila enheter i koncernen som dels är ett verktyg till kunden men som också arbetar som just sin egna enhet med egna kunder.

Förra året sattes koncernen ihop, mitt under en brinnande pandemi och flera bolag i koncernen led illa av det som pågick. Vår organisation och set-up var en handfull människor i Sverige med bra kontakter utomlands, jämför man med det vi har satt ihop idag så är det en helt annan division.

Det finns en del att arbeta på med den redovisningsbyrå vi samarbetar med, det gjorde också att samarbetet med vår revisor fungerade men det finns stor utvecklingspotential. Problemområdena är identifierade och lösningen är att snarast rekrytera en intern redovisningsekonom och eller förvärva en egen redovisningsbyrå som flyttar in i våra lokaler.

Har du som aktieägare en idé eller ett uppslag på ovan så kontakta oss, vi vill inget hellre än att samarbeta och använda oss av det eminenta nätverk som är runt oss.

Potentiella affärer i närtid

Allt eftersom vi aktivt har gett oss ut och scoutat verksamheter som vi vill förvärva för att komplettera vårt tjänsteutbud, vårt ekosystem, så kommer väldigt intressanta förslag kontinuerligt in till bolaget.

Allt är dessvärre konfidentiellt ännu men de branscher som vi är långt gångna i förhandlingar med är bland annat redovisningsbyrå som tidigare nämnts samt ett fåtal PR-byråer som ser det som nästa steg i sin utveckling att slå samman sin verksamhet med Increasor. Med vishet från vårens förvärvsprocesser har vi anlitat sakkunniga som bistår med delar såsom granskningar och Due Dilligence. Lärdomen är väl främst att det spelar ingen roll hur stort eller litet förvärvet är, jobbet ska ändå göras.

Så fort vi har ett Letter of Intent eller på svenska, en avsiktsförklaring, på bordet kommer vi genast att redovisa det till er aktieägare.

Noteringsprocessen

Som ni är medvetna om så är noteringsprocessen försenad. Den stora anledningen är att noteringsklimatet gick från lugnt till hysteriskt. Som ett exempel så noterades förra veckan 15 bolag i Norden mot normala max 2-3 bolag. Det oerhörda trycket visar sig i alla delar av marknaden. Exempelvis mentorer, marknadsplatserna och fondkommissionärer har högt tryck med bolag som ska flytta sin aktiebok och behöver deras tjänster.

Ett av problemen med detta tryck är att flera av de senare noteringarna har misslyckats ganska grovt och fallit. Orsaken är knappast att bolagen är felvärderade utan snarare att de inte fått den uppmärksamhet vid noteringen som de förtjänat. För mig och styrelsen blir det naturligtvis en strategisk fråga att hantera också, självklart vill vi notera så snart som möjligt, men inte till vilket pris som helst. Det får hellre ta någon månad extra och bli en riktigt bra kursuppgång för bolaget och er aktieägare än att forcera och få ett dåligt utfall.

Hittills har inget från vår sida blivit negativt påverkad av noteringen och det är inget som faller eller fallit på grund av det höga trycket, förvärven kommer och kan göras ändå.

Increasor använder tiden till att förbereda bolaget för en börsnotering i alla aspekter, målet är att när det blir vår tur så ska det snarast vara en formsak och inte behöva kompletteras med större saker. Enheten som arbetar med bolagsjuridik sitter just i detta nu med en notering tillsammans med mentorer, så vi förbereder oss med det underlag som efterfrågas.

Finansiering av förvärv

Under våren genomförde vi en ägarspridningsemission som flera av er deltog i. Emissionsbeslutet var på maximalt 24 MSEK. Då vi hade ett flertal förvärv på gång så lämnade vi utrymme för att lägga in även dessa i den pågående emissionen, vilket då hade varit fyllt. Nu genomfördes inget av dessa förvärv med anledning av upptäckter i granskningsprocessen på säljande parten.

Vi är långt gångna med ett förvärv som troligt kommer kräva en del likviditet men där majoriteten av köpeskillingen kommer uppgå i aktier. Med anledningen av det så finns det därför möjlighet att för dig som inte fick hela posten tilldelad eller vill investera mer, att investera. Till dig som kom sent på bollen eller missade möjligheten så är dörren åter öppen.

Villkoren är identiska med den kampanj som pågick under våren. Ni befintliga aktieägare är också utvalda och ni kan läsa allt om kampanjen som pågår 21 juni - 12 juli på den här länken. https://increasor.com/utvald/

Första halvåret

Visionerna var mycket större och hela organisationen har gjort sitt absolut yttersta för att tänja på varenda gräns som tänkas kan. Det är en av våra styrkor i Increasor med mig som ung verkställande direktör, omgiven av erfaren expertkompetens och därmed finner vi en balans i bolaget. Månad juni och redan inledning av juli, bara 2 dagar gammal, så har vi byggt upp ett starkt momentum. Försäljningen har kommit igång i samtliga kanaler men med något längre startsträcka än tänkt. Det som framförallt har varit problemet är att få tag i medarbetare i Sverige och framförallt produktexpert eller förtydliga, säljare. Fokus har varit att få +30 i ålder och med de kompetenser som krävs för att sälja våra typer av produkter och tjänster. Det gör att utbudet är något begränsat men inte omöjliga att hitta.

Det som inte får glömmas bort är styrkan av Finanstid.se som växer lavinartat och är nu uppe i över 100.000 sidvisningar om dagen.

I Tech-industrin är det viktigt med kassaflöde, men något som är av ännu större vikt är användardatabas och trafik. Appen Snapchat som flera av er känner till var värderade till $27B trots förlust på -$2.2B, när de noterades på Nasdaq NYSE 2017. Nu är Increasor och Snapchat långt ifrån varandra som verksamheter, men vi arbetar för att hitta nästa Snapchat och ser till att du är med på den resan. Innan notering gav Google Snapchat ett bud på $30B. Allt handlar om användardatabasen och det är den som växer lavinartat hos oss.

Slutord

Under sommaren passar vi på att underhålla och bygga om koncernens hemsidor för att leverera ett tydligt budskap. Det finns minst 500 startups varje år som söker sig till olika affärsänglar eller nätverk, vårt mål är att få alla ansökningar och välja ut rätt projekt att arbeta med. Redan den här veckan har vi konkretiserat med 3 skarpa bolag som har resurser och lager på plats, det som behövs är tjänsterna vi erbjuder i Increasor. Det finns tydliga Proof of Concepts på att det vi gör är rätt och det skördetiden har precis börjat. De förvärv vi diskuterar med just nu säkrar också upp omsättningsmålet 2021.

Överlag är det mycket positivt som händer och det är lätt att glömma bort vilken resa Increasor gjort på så kort tid. Det gäller att identifiera alla gränser och sedan snudda vid dem. Jag gillar liknelser och även Formel 1 - där även världsmästaren tar i lite för mycket, snurrar runt med bilen men för att sen ut på banan igen leverera den snabbaste tiden varvet därpå.

Med det önskar jag och hela teamet på Increasor dig som nyfiken eller aktieägare en riktigt trevlig sommar! Följ oss på sociala medier och bevaka mailinkorgen, fortsätt hör av dig med ris, ros och spännande idéer. Många av er har redan connectat på LinkedIn och det tycker jag såklart är otroligt roligt som givit många affärsmöjligheter och möten.

Trevlig sommar!