Increasor satsar där talangerna finns - öppnar virtuellt kontor

Corona satte sina spår för företag världen över, nu när pandemin går mot sitt slut kan vissa företag börja återgå till det normala, vilket menas med hur det var innan pandemin. Increasor vill dock ta med sig lärdomar från hur företagslivet såg ut under två år i isolering, nämligen det digitala kontoret.

Talanger finns i hela världen. Increasor satsade direkt på att anlita kompetens från Ukraina och Indien i starten 2020 och har även nu medarbetare från London. Tidsskillnader har blivit bolagets styrka, lärdomar om olika kulturer och religioner bidrar till en mer kreativ vardag. Det är naivt och tro att endast Sverige är så pass långt fram i teknologin. Det finns otroligt mycket kompetens och business intelligence utanför gränserna.

Increasor letar efter nya talanger för att förstärka det befintliga teamet med rätta värderingar och kompetens. Att begränsa ett företag till en ort gör att du behöver axla en rad begränsningar i vem och när du ska rekrytera. Istället går det att utnyttja nationell såsom internationell kompetens och hitta en ny utvecklare som kan börja omgående, om det behagas.

Sen en tid tillbaka öppnade Increasor sitt virtuella kontor och behöver därmed inte begränsa sig till ett område utan att faktiskt kunna erbjuda jobb på en internationell nivå. På samma sätt som ett traditionellt kontor kan man ses vid kaffestationen, bjuda in kunder, äta lunch, spela spel och även rita på en whiteboard.

- Vi såg att Volvo Cars publicerade ett pressmeddelande tidigare idag där bolaget satsar i Stockholm för att fylla ett nytt kontor på 700 personer. Vi kände att vi behöver svara tillbaka, talanger finns över hela världen. Det känns gammalmodigt och svårt att hitta 700 mjukvarutekniker i Stockholm. Pandemin har lärt oss nya sätt att arbeta och kommunicera, låt oss anamma den positiva digitala utvecklingen, säger Andreas Trouin, VD för Increasor.

Det virtuella kontoret har i sin tur inte heller några begränsningar till hur många anställda som kan befinna sig på plats och öppnar i sin tur upp för alla medarbetare att arbeta ifrån vart som helst, till och med utomlands.

Inställning går före ett fint CV
När det är sån brist på kompetens i Stockholm är det därför desto viktigare att hitta lösningar. Pandemin har gjort att acceptansen i att arbeta hemifrån, eller som i fallet för Increasor, arbeta i ett virtuellt kontor, har ökat markant. På Increasor är det därför mycket viktigare med rätt inställning och rätt personlighet snarare än ett perfekt CV.

• marknadsföring
  • digitalisering