Ännu en kock från Hufvudsta Gård till semifinal i Årets Kock 2011

Anders Dahl, 32 år, arbetar sedan drygt ett år som kock/matkreatör på Hufvudsta Gård Mat & Möten och är den andre kocken från anläggningen som gått till semifinal i Årets Kock 2011. Han är en mycket ambitiös kock med erfarenhet från krogar som Gondolen, Bon Lloc, Mondän och Spring. Det är första gången han skickar in ett bidrag till tävlingen Årets kock.

Intresset för årets upplaga av Årets Kock är rekordstort. Hela 143 kockar skickade in ett tävlingsbidrag, vilket är överlägset mer än något år tidigare och nära 20 bidrag fler är förra året.

De tävlande anmälde sig med sitt bästa recept på valfri varmrätt. Enda villkoret var att rätten måste innehålla minst en mejeriprodukt utöver smör. En jury bestående av ett femtontal av Sveriges främsta kockar bedömde sedan bidragen helt anonymt.

Anders gick vidare med rätten "Havsvattenrimmad bakad gös fylld med havskräfta och grön alg, puré på blomkål med brynt smör samt råstekt blomkål, salsa verde på vattenkrasse serverad med havskräftskaviar och havskräftsskum".

Det är 12 kockar som möts i den andra semifinalen i Årets Kock 2011, som avgörs den 14 november i Åre. I startfältet finns, förutom Hufvudsta Gård Mat & Möten, bland annat flera av Stockholms och Göteborgs bästa restauranger representerade.

I den fösta semifinalen som gick av stapeln i Malmö den 22 oktober tävlade Robert Hedman, även han Matkreatör på Hufudsta Gård Mat & Möten, med sin rätt "Domtagris med höstens smaker".

För mer information kontakta:

Maria Eklund, vd Hufvudsta Gård Mat & Möten AB, 070-444 69 28

www.hufvudstagard.se

• görvälns slott

• Stockholm

På Hufvudsta Gård älskar vi att samlas runt mat. Bokstavligt talat. Vårt stora öppna kök representerar hjärtat, själen och glädjen på gården. Hos oss kan konferensgäster mötas och njuta av god mat i en modern miljö som ständigt ändrar form och berör – hemma-hos-känslan är hög på Hufvudsta Gård.

Ägarna Maria och Johan Eklund har utvecklat ett unikt konferenskoncept med ett enda mål i sikte: Att skapa hemtrevnad. Hufvudsta Gård vänder sig till mindre och medelstora grupper som uppskattar möten i hemlik miljö, god mat, professionell service och närhet till Stockholms City (7 minuters bilresa). Paret Eklund äger även Görvälns Slott i Järfälla.

Varmt välkommen till Hufvudsta Gård Mat & Möten!