Indiska inleder samarbete med second hand-företaget Sellpy

Indiska inleder samarbete med second hand-företaget Sellpy

Indiska inleder ett samarbete med secondhand-företaget Sellpy. Den 3 april lanseras en shop-in-shop i Indiskas butik på Drottninggatan i Stockholm där vintage jeans, utvalda ur Sellpys sortiment kommer att säljas. Konceptet lanseras också digitalt, där Indiska kommer ha en egen vintage shop för jeans hos Sellpy.

Klädproduktion kräver en hel del av jordens resurser, både när det gäller vatten, kemikalier och energi. För att tillverka ett par jeans går det åt ungefär 11 000 liter vatten och en betydande mängd kemikalier som tillsätts vid färgning. Detta är en anledning till att jeans inte återfinns i Indiskas sortiment.

Samtidigt är jeans en omtyckt produkt av skandinaver och så även Indiskas kunder. Dock finns det redan många jeans i omlopp som redan är tillverkade, men som med enkelhet skulle kunna få en ny ägare och på sätt öka andelen cirkulärt mode.

- Vi vet att våra kunder gärna matchar våra plagg, som exempelvis våra tunikor med ett par snygga jeans. Vi vet också att det redan finns många snygga jeans därute som håller en hög kvalitet, och som kan få nytt liv i en ny garderob. Vi är därför oerhört glada över samarbetet med Sellpy och att vi nu tillsammans med våra kunder kan bidra till en ökad återanvändning, säger Karin Lindahl, VD på Indiska.

Samarbetet mellan Indiska och Sellpy pågår under april månad. Detta är ett av Indiskas initiativ till att försöka ändra kundernas beteende och tankesätt gällande konsumtion och på så sätt bidra till en ökad cirkulär affärsmodell inom både mode och inredning. Hållbarhet är en hörnstenarna i Indiskas strategi och samarbetet med Sellpy är ett av flera initiativ i Indiskas långsiktiga arbete med att stärka sin hållbarhetsposition.

Om Sellpy
Sellpy är Sveriges ledande marknadsplats för begagnade kläder och prylar. Sellpy möjliggör för alla att leva cirkulärt genom att göra det så enkelt som möjligt att både ge sina saker nytt liv och att handla second hand. På så sätt slängs färre saker i onödan och istället respekteras och används de längre. Sedan starten 2014 har Sellpy gett nytt hem till över 6 miljoner prylar.

Matilda Agné
Presskontakt Indiska