Indiskas butikschefer frontar kampanjen I am Indiska

Karin Lindahl på Dagens industris lista över näringslivets mäktigaste kvinnor

Karin Lindahl är med på Dagens industris lista över näringslivets mäktigaste kvinnor som publiceras i samband med internationella kvinnodagen. Karin och Indiska väljer i sin tur att även i år uppmärksamma kvinnliga ledare inom den egna organisationen. Den uppmärksammade kampanjen som förra året fick namnet I am Indiska, frontas 2020 av åtta kvinnliga butikschefer som berättar hur de som ledare lyfter kvinnorna i sin omgivning.

Mellan den 5-8 mars, i samband med Internationella kvinnodagen, kommer Indiska kommunikativt lägga allt fokus på sina kvinnliga ledare. I kampanjen I am Indiska, ett koncept som lanserades och uppmärksammades i media 2019, berättar åtta butikschefer hur de lyfter sina kvinnliga medarbetare. Karin Lindahl, vd på Indiska, blir själv hyllad när hon kommer med på Dagens industris lista över näringslivets mäktigaste kvinnor.

Tidigare i veckan publicerade Dagens industri* en kartläggning som visar att endast 194 av Sveriges 1000 största företag har jämställda ledningsgrupper. Indiskas ledningsgrupp består till 50% av kvinnor och inom företaget finns cirka 80 kvinnliga ledare på olika nivåer.

”Jag är stolt över att få arbeta med så många duktiga kvinnliga ledare i alla led, från produktionskontor till ledningsgrupp och butikschefer. Internationella kvinnodagen är en viktig dag för hela retail-branschen och vi kommer att fortsätta hylla och lyfta våra kvinnliga i hoppet om att det kan väcka tankar hos mindre jämställda företag”, säger VD Karin Lindahl.

Kampanjen I am Indiska, pågår mellan 5-8 mars och kommer synas på Indiskas hemsida samt i digital media. Varje dag kommer kedjan att lyfta två kvinnliga butikschefer som berättar om hur de stöttar och lyfter kvinnorna i sin omgivning.

* Läs Dagens industris artikel här

Maria Backlund