​Öppet brev till finansminister Magdalena Andersson

​Öppet brev till finansminister Magdalena Andersson

Ett öppet brev har idag skickats till finansminister Magdalena Andersson. Den senaste tidens restriktioner för allmänna sammankomster och uttalanden från regeringen, har drastiskt förvärrat en redan svår situation för mode, sko och sportbranschen. Representanter från branschen kräver nu ett möte med finansministern för att redogöra för situationens allvar samt behov av omedelbara stödinsatser.

Öppet brev till finansminister Magdalena Andersson

Vi är nu inne i den nionde månaden av pandemin. Återigen töms stadskärnor och köpcenter på människor och kvar står vi i mode, sko- och sporthandeln med stora kostnader för hyror, personal och stora mängder varor som måste betalas.

Sett till vad som presenterats hittills är vi mycket oroade över att regeringen inte verkar förstå det allvar vi befinner oss i eller hur näringslivet i allmänhet och mode, sko och sporthandeln i synnerhet fungerar.

Som exempel kan nämnas att det, enligt Skatteverket, den 12 november, hade inkommit ansökningar om omställningsstöd för perioden juni – juli omfattande endast drygt 200 miljoner kronor. Det är alltså endast tre procent (!) av budgeterade 7 miljarder kronor för detta stöd under 2020. Detta är en tydlig signal att omställningsstödet inte haft rätt utformning för att nå företagen. En positiv nyhet är de sänkta gränserna för omsättningsstödet från 50 procent till 40 respektive 30 procent. Viktigt är dock följande: Det är få livskraftiga bolag inom handeln som månad efter månad klarar av att tappa mellan 30 och 50 procent av sin omsättning och det är just därför stödet inte nyttjas. Gör om, gör rätt!

Samma sak ser vi när det gäller korttidspermitteringarna. Korttidspermitteringar är en stödåtgärd som gör att färre behöver bli uppsagda vid plötsliga ekonomiska kriser – alltså mer av ett stöd för arbetstagare än för arbetsgivare. Nu görs korttidspermitteringarna än mindre attraktivt. Dels genom att alternativet att korttidspermittera till 80 procent är borta. Dels genom att regeringen vill minska statens medfinansiering. Detta innebär att företagen under april, maj och juni betalar 55 procent av arbetskraftskostnaden för 40 procent arbetstid. Stöden måste bli bättre, beslut och inte minst måste utbetalningar komma mycket snabbare.

Det stöd som gav god effekt i våras var möjligheten att skjuta upp skatteutbetalning under 3 månader. Det var med hjälp av den likviditetsreserven som många handlare kunde hanka sig fram till sommaren när konsumtionen delvis kom tillbaka. Vill regeringen nu i kvartal 4 åstadkomma samma beteendeförändring för folkhälsans nytta, som den lyckades med i våras, är det logiskt att samma upplägg för skatten även skall införas igen.

Sedan i våras har vi en ordentlig avmattning av efterfrågan på mode och skor då människor rekommenderas jobba hemifrån och att avstå från att delta i sociala evenemang. Som lök på laxen har det nu kommit en generell politisk avrådan från att besöka butiker och istället handla på nätet. Vi har stor respekt för att vi måste stoppa smittspridningen, men vi ser två problem med dessa i många fall, sakligt omotiverade rekommendationer.

För det första så är trängsel tyvärr inget problem i mode, sko och sporthandeln och har inte varit det de senaste snart nio månaderna. Vi har också arbetat hårt med säkerheten för kunder och medarbetare genom att tydligt skylta om både maxantal och att hålla avstånd, satt markeringar i golv, erbjuda handsprit, och använda kontaktlösa betalningar. Rekommendationen borde vara att undvika trängsel istället för att helt ogrundat avråda från vissa platser eller lokaler där verkligheten ser helt annorlunda ut.

För det andra kommer uppmaningen att driva konsumtion och jobb ur landet. E-handeln är global och känner inga gränser, och även om svenska företag, inte minst vi själva, blivit allt bättre på e-handel så kommer mycket av pengarna att hamna utanför Sveriges gränser. Handeln anställer ett normalår mer än 100 000 personer, där cirka var femte ung person får sitt första jobb. Vi som skriver det här brevet har i våra butiker anställt tusentals personer och betalat in flera miljarder i skatt under åren – det vill vi kunna fortsätta med!

Omedelbart måste situationen tas på ett mycket djupare allvar och regeringen måste se till att vi (och även andra utsatta branscher) får det stöd vi behöver för att kunna fortsätta därmed bidra till jobb, skatteintäkter och levande städer även när pandemin är över. Vi tror på samverkan och kräver därför ett omgående möte med dig Magdalena för att förklara vår situation och vilka stödåtgärder som skulle vara mest effektiva för både företag och regering.

2020-11-27

Sveriges mode , sko och sporthandel, tillika representanter i Svensk Handel Stil.

Elisabeth Peregi, VD Kappahl

Magnus Nilsson, VD NilsonGroup