Indiska och det arabiska mediehuset Alkompis startar digital modeserie

Indiska och det arabiska mediehuset Alkompis startar digital modeserie

Indiska har tillsammans med Sveriges största mediehus på arabiska – Alkompis, tagit fram en digital tv-serie om mode som sänds på arabiska. Serien produceras initialt i 13 avsnitt och formatet är lättsamt, lustfyllt och anpassat för sociala medier. I programserien kommer olika svenska varumärken inom modebranschen bjudas in för att visa upp nyheter och trender i en helt ny kanal, för en helt ny målgrupp.

Indiska har under 2020 arbetat intensivt med internationell expansion, både genom översättning av den egna sajten samt försäljning via externa plattformar, såsom Zalando. Inom kort kommer Indiskas e-handel finnas tillgänglig på arabiska och som en försmak på detta lanseras den digitala tv-serien Alkompis Mode.

- Vi strävar efter att ha en personlig tonalitet med våra kunder och när vi nu expanderar internationellt blir lokalt språk en viktig faktor. Man ska dock inte bli hemmablind. Sverige är vår hemmamarknad, men faktum är att ca 600 000 personer i Sverige talar arabiska vilket gör det till Sveriges näst största språk, säger Karin Lindahl, vd Indiska.

Alkompis är Sveriges största mediehus på arabiska med över 2,2 miljoner följare på Facebook. Innehållet består av svenska nyheter, reportage, krönikor och samhällsinformation på arabiska i flera olika kanaler: webb, papperstidning, sociala medier, radio och tv. Alkompis uppdrag är att främja integrationen genom att fylla informationsgapet i samhället.

- Efter ett svårt år i pandemin har vi märkt att våra följare törstar efter något mer lättsamt och lustfyllt. Därför startar vi nu Alkompis Mode ihop med bl.a. Indiska, för att ge våra följare en glimt av färg i vardagen. Samtidigt visar vi vår målgrupp att svenska företag är intresserade av att nå ut till dem, inte bara när det handlar om integrationsinsatser, utan även för att man identifierat dem som en köpstark målgrupp, säger Julia Agha, vd Alkompis.

Det första avsnittet i serien Alkompis Mode har premiär 16/12 kl.20.00 på alkompis.se.

Indiska är ett svenskt livsstilsföretag etablerad 1901 som erbjuder mode och inredning i en unik mix av det färgstarka Indiska arvet och den skandinaviska enkelheten.