Oscarspris till IM-chef

Martin Nihlgård, chef för IMs Sverigeverksamhet, får 2017 års Oscarspriset i svensk folkbildning. Han får priset för sitt idoga arbete mot rasism och orättvisor och för integration och medmänsklighet.

– Jag är rörd, glad och stolt, säger Martin Nihlgård.

Oscar Olsson Museet i Malmö instiftade Oscarspriset i svensk folkbildning år 2013. Priset delas årligen ut till en person eller en förening som särskilt utmärkt sig för ett gott folkbildningsarbete, eller för att på annat sätt ha verkat i god folkbildningsanda. Syftet med priset är att uppmärksamma goda förebilder i folkbildningssammanhang och att öka medvetenheten om folkbildningens insatser.

Motiveringen till årets pris lyder: ¨För modigt och nytänkande ledarskap i civilsamhälle, studieförbund och folkhögskola med mänskliga rättigheter och folkbildning som ledstjärnor – mot rasism och orättvisor och för integration och medmänsklighet."

Priset består av ett stipendium på 10 000 kronor, en artikel om pristagarens folkbildningsinsats i museets årsskrift och ett konstnärsdesignat diplom. I år är diplomet designat av tecknaren Marie Tillman.

Mer information om Oscar Olsson Museet i Malmö hittar du på deras hemsida här

• Mänskliga rättigheter