Konsten att dra åt antennkontakter

Konsten att dra åt antennkontakter

Det kanske vanligaste problemet när man drar åt en antennkontakt är inte att man drar för löst utan att man drar för hårt. De allra flesta kontakter klarar sig bra med handkraft eller med ett löst moment.

Dra med rätt moment

Kontakterna är avsedda att dras ihop med svag kraft, drar man för hårt kan skador på kabel och kontakter uppstå. Drar man för hårt när man drar ihop två kontakter kan det göra att antennkontaktens mittstift och hylsa hugger tag i varandra och mittledaren i kabeln börjar rotera. Detta kan få till följd att mittledaren i antennkontakten roterar med en bit. I ett sådant scenario riskerar man att mittledaren ligger i spänn eller helt enkelt tappar kontakten med stift eller hylsa genom att crimp- eller lödförband släpper. Detta kan i sin tur leda till att kontakten blir sämre eller helt uteblir.

Rätt åtdragningsmoment är därför av yttersta vikt. För att vara helt på den säkra sidan att man dragit åt rätt kan man använda en momentnyckel. Åtdragningsmomentet är en tillverkarspecifik uppgift, men nedan hittar du några riktlinjer för tre vanliga kontakttyper som bygger på uppgifter från olika tillverkare.

KONTAKTTYP MATERIAL ÅTDRAGNINGSMOMENT
N-kontakt Mässing 0,7–1,1 NM
N-kontakt Rostfritt 1,4-1,7 Nm
TNC-kontakt Mässing 0,46-0,69 Nm
TNC-kontakt Rostfritt 1,36-1,69 NM
SMA-kontakt Mässing 0,34-0,6 NM
SMA-kontakt Rostfritt 0,8-1,07 NM

Materialskillnader

De allra flesta kontakter är grunden en mässingskärna som pläteras med guld eller nickel. Mässing är ett material med bra elektrisk konduktivitet men som inte är det allra starkaste ur hållfasthetsperspektiv varför mässingskontakter bara kan dras med ett begränsat åtdragningsmoment. Oavsett material brukar kontakterna vara guldpläterade för bättre elektrisk ledningsförmåga och för att undvika oxidation.

För att fylla militära standarder och även för att fungera i mer krävande tillämpningar som i marina miljöer har man antennkontakter som har högre hållfasthet och står emot salt och fukt bättre, ett sådant material är rostfritt som samtidigt är ett av de sämsta materialen ur ett elektriskt konduktivitetsperspektiv. För att få god ledningsförmåga nickel- eller guldpläteras normalt dessa kontakter.

Det finns också inom en viss kontaktfamilj olika konstruktioner som påverkar hur hårt man kan dra en kontakt. Vissa typer av N- och TNC-kontakter har en hondel som är slitsad, andra har en fast konstruktion. De slitsade kontakterna används för lägre frekvenser och klara ett större åtdragningsmoment än de oslitsade som är avsedda för högre frekvensband.

Momentnyckel eller handkraft?

För mindre kontakter i mässing räcker ofta handkraft, har du en anläggning med större kontaktdon eller kontaktdon i rostfritt, håll då koll på momentet.