Vad är skillnaden mellan router och modem?

Vad är skillnaden mellan router och modem?

I en digitaliserad värld där vi ständigt är uppkopplade, blir det ännu viktigare att förstå skillnaderna mellan de tekniska komponenter vi använder varje dag. För företag som verkligen vill maximera sin konkurrenskraft i IoT-landskapet, är kunskap om nätverk viktig.

När allt fler enheter blir uppkopplade, står både modem och routrar som centrala delar av våra nätverk. Trots att dessa enheter kan verka lika vid första anblicken, tjänar de distinkta syften. I den här artikeln kommer vi att utforska skillnaderna mellan dessa två oumbärliga nätverkskomponenter.

En bra start för denna bloggpost är att citera Mats Karlsson, nätverksexpert vid Kungliga Tekniska Högskolan: "I grunden kan man säga att modemet är din dörr till omvärlden medan routern ser till att alla i huset kan gå igenom dörren samtidigt."

Modem - mellan nätverk och internet

Modemet är porten mellan ditt lokala nätverk och världen av internet. Med sin huvudfunktion att modulera och demodulera digital information, översätter ett modem data mellan ditt hem eller företag och din internetleverantör. Ett modem kan ansluta via olika tekniker, vare sig det är ADSL, fiber, satellit, eller trådlösa teknologier som 4G och 5G.

Ett traditionellt modem har två gränssnitt; en sida kopplar till din dator eller router via USB, RS-232 eller ethernet via en RJ45-kontakt. Den andra sidan kopplar till din internetleverantörs nätverk. Modemets uppgift är att översätta data från ett protokoll till ett annat protokoll, att omvandla den signal som moduleras via mobilnätet eller det fasta nätet till till exempel IP-trafik som lokala nätverksenheter kan tolka.

Routrar - trafikpolisen i nätverket

Om modemet är bron, då är routern trafikpolisen som styr och övervakar trafiken över bron. En router ansluter och kommunicerar mellan olika nätverk, till exempel mellan ditt hemmanätverk och ditt internetnätverk. Ett mer avancerat scenario är ett lokalt nätverk i ett kontor som ansluter till ett lokalt nätverk i en fjärrvärmeanläggning, eller ett antal pumpstationers lokala nätverk som ansluter till nätverket i en driftcentral. En router kopplar alltså samman flera nätverk och dirigerar nätverkstrafik mellan dem.

Förutom dess primära roll att dirigera trafik, kommer moderna routrar med inbyggda säkerhetsfunktioner. En sådan funktion är en inbyggd brandvägg, som skyddar ditt nätverk från potentiella hot från internet. En router analyserar datatrafik, avgör bästa rutt för varje datapaket, och skyddar ditt nätverk från obehörig åtkomst. En router bör ha en brandvägg där brandväggens syfte är att sålla bort potentiella attacker eller hot mot enheter på det lokala nätverket och stänga ute obehöriga användare. De flesta industriella routrar har ganska avancerade brandväggar, allt för att säkerställa att obehöriga användare stängs ute.

Många moderna routrar kan också fungera som trådlösa nätverk eller nätverksswitchar, vilket ger ytterligare ethernetportar och ökar kapaciteten för enheter att ansluta.

Kunskap om grunderna i hur nätverk fungerar avgörande är viktig. Medan termen "modem" har varit med oss länge och kan kännas trygg, har teknologin gått framåt. Många av dagens "modem" inkluderar routingfunktioner, vilket kan skapa förvirring i terminologin. Oavsett, att förstå dessa enheters roller och funktioner kommer att ge dig fördelar i vår alltmer digitala värld. Om du vill läsa en djupare guide i ämnet så besök vår hemsida för mer information.