Enklare antenninstallation med ny smart kabel

Enklare antenninstallation med ny smart kabel

I många moderna byggnader är fönstren utrustade med isolerglas. Dessa är bra för miljön, men tar bort merparten av den trådlösa signalen vilket visar sig som obefintlig täckning inomhus. För den som vill använda exempelvis en 4G router eller gateway inomhus behövs en yttre antenn för att få täckning i sådana sammanhang. Att borra hål i fasad eller fönsterbåge är inte alltid en bra lösning då det innebär stora ingrepp som är svåra att återställa.

För att underlätta vid installation i denna typ av miljöer presenterar Induo en smart och flexibel antennkabel. Den nya platta antennkabeln eliminerar behovet av att borra hål vid användning av extern antenn i byggnader och bostäder.

Den platta antennkabeln är 45 cm lång antennkabel och kan klämmas under dörrar och fönster. Detta gör att man kan dra ut antennkabeln utan att borra hål i fasaden. Kabeln är mycket slitstark och plattas till när ett fönster eller dörr stängs på den. Antennkabeln har SMA-kontakter, en vanlig kontakt för bredbandsroutrar och modem. Till antennkabelns utsida kan en uppsjö av antenner anslutas för att förbättra täckningen. Antennen fungerar med de flesta trådlösa tekniker men det är framförallt 4G och 5G som installeras i olika typer av byggnader som är mest aktuella.

Antennkabeln täcker från 0 till 18 GHz och passar med alla de trådlösa standarderna som är bekanta, LTE/4G, GSM/3G, LoRa, RFID, WiFi (kräver adapter på kontakten), Bluetooth, ZigBee osv