Högpresenterande radio för egna nät

Högpresenterande radio för egna nät

Den nya trådlösa länken SATEL-EASy+ satsar på både hög säkerhet och full kontroll över dataöverföring. SATEL-EASy+ har flexibla anslutningsmöjligheter för att passa in i många olika tillämpningar. Radion är framtagen för den som vill bygga fristående, trådlösa länkar utan vare sig stöd från operatörer eller andra publika nät.

Först ut är en modell med stöd för de väletablerade seriella RS-gränssnitten RS-232/-422 och -485, senare kommer modeller med stöd för Bluetooth, Ethernet och USB.

SATEL-EASy + är en modern trådlös länk för applikationer med lång räckvidd. Den täcker hela 70 MHz av 400 MHz-bandet i enda lösning.  Upp till 80 km räckvidd kan nås tack vare den senaste radiotekniken. Ett eget radionät är enkelt att installera. Det ger ett trådlöst, oberoende nät med full kontroll över nätet, fritt från operatörstjänster. Varje enhet i nätet kan användas som repeater för att överbrygga ännu längre avstånd.

Radiolänken har många alternativ för konfiguration, stöd för effektiva diagnostikverktyg och insamling och övervakning av driftsstatistik. SATEL-EASy+ har en inbyggd LCD-skärm (tillval) för att möjliggöra enkel konfiguration och framförallt full kontroll över signalstyrka och andra driftsparametrar. Eftersom utförandet även har tryckknappar finns även möjligheter till omprogrammeringar i fält.

Att ta fram en produkt som kan vara både högpresterande och nytänkande är en utmaning. SATEL Oy, som utvecklat radiomodemet, vilar på över 30 års framgångsrik utveckling av högpresterande trådlösa produkter. Dessa har bevisat sin framgång och har använts för att bygga stora och avancerade datakommunikationsnät över hela världen.

Produkterna används som trådlös kommunikationslänk i de mest krävande system som finns på marknaden. Att trygga människors vattenförsörjning, styra elnätet eller styra finlandsfärjornas tankningssystem till sjöss är exempel på miljöer där dessa produkter har en bevisat stabil kommunikation. De används även för realtidsöverföring från snabbgående fordon i några av världens snabbaste bil- och båttävlingar.