M2M-routrar utökas med nya funktioner

M2M-routrar utökas med nya funktioner

De industriella routrarna från Conel finns i utföranden för mobilnäten samt för fast uppkoppling. I en ny firmwareversion finns bland annat ett utökade möjligheter till backupvägar, tanken är att om den primära uppkopplingsvägen slås ut skall routern själv välja en alternativ rutt för datatrafiken. Den nya firmwareversionen ger även möjlighet att se utökad information (se exempel) om den aktuella uppkopplingen via mobilnäten vilket underlättar vid drift samt vid installation.

En industriell router installeras ofta på avlägsna eller svårtillgängliga platser och en kvalitativ router skall kunna komma så nära ständig uppkoppling som mobilnäten erbjuder. Genom routerövervakningsprogramvaran R-SeeNet erbjuds bättre kontroll över de enheter som ingår i ett visst system. Programvaran, som är kostnadsfri för mindre system, presenteras nu i en ny version. Denna programvara gör det möjligt att övervaka en rad olika värden för att den som har driftsansvar skall kunna bilda sig en uppfattning om aktuell status för varje enhet i systemet. Via ett webbaserat användargränssnitt ges information om såväl driftsstatistik som fältstyrka och tillgänglighet över tid. I den nya versionen av R-SeeNet (2.0) erbjuds möjligheten att ställa in individuella larmnivåer för olika driftsparametrar samt få avvikelselarm skickade i realtid via mail eller SMS.

Sammantaget innebär dessa två nyheter en ökad säkerhet som ytterligare säkerställer uppkoppling vidi varje tidpunkt.