Nya routrar för LTE450 inom kort

Nya routrar för LTE450 inom kort

Från och med sensommaren fram till och med oktober 2015 byter Net1 teknik i sitt mobilnät och övergår till LTE. Det nya nätet bygger alltså på LTE450-teknik och den äldre CDMA450 tekniken kommer att överges. Det nya nätet ger ett stort lyft rent hastighetsmässigt för Net1s kunder, LTE450 kan teoretiskt hantera hastigheter på upp till 35 Mbit/s (den normala hastigheten beräknas ligga runt 5-25 Mbit/s).

En sak vi beklagar är att utrustning med CDMA-teknik inte kommer att fungera i det nya nätet, nätuppdateringen påverkar samtliga produkter som levererats med hårdvara baserad på CDMA450-teknik, -även produkter från oss. Vi vet att det finns många kunder som känner sig överraskade och tagna på sängen, vi förstår dem till full och kan bara beklaga om uppdateringen ställer till det.

Samtidigt så känner vi att uppgraderingen kommer att innebära bättre prestanda, snabbare hastigheter, kortare svarstider. Net1 har gjort den korrekta bedömningen att det inte är tekniskt möjligt att använda både LTE och CDMA parallellt i nätet, detta beror bland annat på att man har ett begränsat frekvensblock att arbeta med och att inga ytterligare tillstånd i bandet kommer att auktioneras under överskådlig tid.

Nya modeller
Även vi har haft en ganska kort startsträcka att ställa om för det nya nätet, vi har arbetat hårt tillsammans med våra leverantörer för att hitta en lösning och vi kommer att presentera ersättningsprodukter efter sommaren. Då räknar vi med att presentera tre nya produkter för LTE450 baserade på Conels routrar, produkter du kan du läsa mer om på vår hemsida.

Vi beklagar att vissa av våra äldre produkter inte kan användas i Net1s nya nät, men för den som vill fortsätta med Net1 som operatör i framtiden har vi möjlighet att lämna ett attraktivt pris på ersättningsprodukter!

Se gärna vår video om uppdateringarna i nätet och preliminär information om  de nya produkterna.