Nya frekvensregler underlättar för radiomodem

Nya frekvensregler underlättar för radiomodem

I slutet av förra året beslutades att ändra reglerna för vissa europeiska frekvensband, ett av dem är 868-870 MHz bandet. Ändringarna skulle vara genomförda i hela EU första juli i år.

Den ändring som vi tycker har haft störst betydelse är uppluckringen av kraven på duty cycle på vissa av frekvenserna. Tillexempel hade bandet 869,4-869,65 MHz tidigare ett krav på begränsad sändningstid, ett så kallat duty cycle krav. I de nya reglerna är detta krav borttaget i alla fall för den svenska marknaden, detta innebär att det nu är möjligt att använda frekvensen kontinuerligt.

-Många av våra kunder har varit avvaktande till detta frekvensband med de tidigare kraven, att detta nu tagits bort är något vi välkomnar och vi räknar med ett ökat intresse för dessa frekvensband, säger Mikael Flodström, delägare/partner Induo.

Bland Induos kunder är det framförallt inom användning inom automation, vatten- och VA-verk, fastighetsautomation samt mätvärdesinsamling som frekvenserna varit aktuella. Genom att bandets regler lättas upp kan tillexempel radiomodemet SATELLINE-1870E användas i större utsträckning än tidigare. Radiomodemet kan användas för överföring av data på avstånd upp till 6 km och är ett intressant alternativ till radiomodem på 370-470 MHz.