Sju tips för bättre semestersurf via mobilt bredband

Sju tips för bättre semestersurf via mobilt bredband

Nu är det snart semestertider och då vill många ta med det mobila bredbandet ut i sommarstugan, båten eller husbilen, men för att det skall fungera optimalt rekommenderar vi att du planerar din resa och ditt bredbandsanvändande för bästa möjliga resultat. Här kommer vår expert Ulf Seijmers sju steg mot bättre mobilt bredband på semestern!

1. Min lista börjar med att du tar reda på var den närmaste basstationen finns. Så vi börjar med att titta på en sajt som heter opensignalmaps.com där man kan ta reda på lite mer info om närmaste basstation. Surfa över till opensignalmaps.com och skriv in din adress och välj att visa en operatörs master i taget.

Välj sedan att filtrera ut vilket nät du skall visa, om du vill ha 4G-hastigheter väljer du att bara visa 4G. Om du har 4G på platsen, perfekt, växla över till att även visa både 2G och 3G så ser du att det sannolikt finns stöd även för andra tekniker, bra att veta ifall en basstation går ned eller du flyttar runt din hårdvara. Upprepa för alla operatörer och notera vilka som är bäst, här är din lista över operatörer att kontakta.

2. Att döma utav kartan från Opensignal så kan du identifiera var närmaste basstation finns och i vilken riktning basstationen finns, notera detta och fundera om det verkar rimligt att nå dit från där du skall vistas? Från din lista av tänkbara operatörer växlar du över till att titta på respektive operatörs hemsida där de har täckningskartor. Här kan operatör för operatör se vilken typ av täckning som erbjuds och vilka tekniker de erbjuder.

3. Nu har du tagit reda på basfakta och då rekommenderar jag att du kontaktar den eller de operatörer som verkar bäst och kontrollerar vilken frekvens basstationen sänder på och i vilken kompassriktning du skall rikta din antenn (om du behöver en yttre antenn, fråga gärna om det på en gång). Kolla också med operatören ungefär vilken hastighet du kan förvänta dig.

4. Är det en bit till basstationen så kommer du att ha både sämre hastighet och lite sämre inomhustäckning. Sitter du inne i ett hus litet längre från fönstret så kan det hindra att signalerna inte kommer ända fram till ditt 4G-modem eller router. Ju högre frekvensen är, desto svårare har signalen att nå in i rummet där du sitter. Så vad kan du då göra åt det? Du kan ju naturligtvis flytta dig närmare fönstret, för då kommer signalerna lättare att nå till routern eller modemet. Men, det kanske inte är möjligt, och då får du  helt enkelt titta på andra lösningar.

Om du har ett 4G modem med USB-kontakt kan du få bättre täckning genom att placera det i fönstret. Men, normalt sett så medföljer ju bara en 20 centimeter sladd och den kommer man ju inte så långt med. En lösning då, det är att ta ditt 4G-modem, skaffa en längre USB-kabel – jag har till exempel använt en själv som är på ungefär fem meter, den fungerar utmärkt. Dra den långa sladden bort till fönstret, placera modemet där och ta en bit silvertejp, eller någon annat dubbelhäftande tejp, och sätt modemet på rutan och se om du får bättre täckning av det.

5. Ett annat alternativ är att välja en 4G-router med ett inbyggt trådlöst nätverk, då kan du placera routern där du har bäst täckning och koppla upp dig mot internet via det trådlösa nätverket. På så sätt så kan du ju dra nytta av nätverket till datorer, smartphones och surfplattor och annat. Med en router har du fler funktioner och fler möjligheter än med ett vanligt 4G-modem, ett plus med andra ord!

6. Både router och modem kan utrustas med extern antenn och det är framgångsfaktorn för att nå riktigt bra hastigheter och få bra täckning. På vår hemsida kan du läsa de tipsen för att lyckas med en extern antenn.

7. Avslutningsvis, många frågar vilken som är den bästa operatören att använda. Det är en fråga som vi hör nästan dagligen. Det enkla svaret är att skaffa du, om möjligt, ett kontantkort, med andra ord bind dig inte för länge tid. Testa på den plats där du vill att ditt mobila bredband ska fungera. Tänk utanför boxen, den operatör du brukar använda kanske inte är bäst där du skall vistas i sommar.

Det är ett par tips på vägen. Lycka till!