Uppdaterade m2m-routrar möter industrins krav

Uppdaterade m2m-routrar möter industrins krav

Conel Spectre v3 är en serie routrar för mobilnät eller för fast nätverk som presenteras i nya utföranden. Med de nya uppdateringarna breddas valmöjligheterna och routern passar fler tillämpningar än tidigare.

Den första nyheten är att Spectre v3 kan nu beställas med Power over Ethernet vilket gör att routern kan spänningsmata nätverkskameror, switchar, trådlösa enheter eller liknande, alternativt spänningsmatas av andra nätverksenheter. Routern kan användas med PoE PSE (Power Supply Equiment, routern kan spänningsmata enheter) eller PoE PD (Powered Device, routern kan spänningsmatas via ethernet).

Ett nytt tillvalskort presenteras, ett kort som är ett resultat av efterfrågan inom applikationer som laddstationer, vindkraftverk, fordonsinstallationer och kraftstationer. Det nya kortet har en RS-232 port, en RS-485 port och en ytterligare Ethernetport. Dessa har en galvanisk isolation på upp till 2,5 kV, viktigt i applikationer där det är risk för strömspikar via externa anslutningar.

Samtidigt presenteras en ny mjukvaruversion med nya funktioner för ökad användarsäkerhet, bland annat ökat skydd mot inloggning i routerns administrationsgränssnitt och möjlighet till fyra samtidiga Open VPN-tunnlar.

Spectre v3 presenterades nyligen i en version för Net1s LTE450-nät, denna version kan nu användas på ytterligare frekvenser med traditionell 4G, 3G och GPRS. Detta gör att Spectre v3 i LTE450 version automatiskt kan växla över till en ”traditionell” 4G-operatör om den primära operatören har störningar eller om routern installeras i ett fordon som färdas i andra länder än de där Net1 och samarbetspartners har utbyggnad.