Induo breddar med IoT-sensorer

Induo breddar med IoT-sensorer

Induo breddar sitt utbud av IoT-sensorer. Genom ett distributionsavtal med ELA Innovations, Frankrike, ges tillgång till ett brett utbud av sensorer för avstånd upp till 500 meter. ELA Innovation är ett av de ledande företagen inom utvecklingen av industriella trådlösa sensorer och beacons. Företaget har ett spektrum av produkter som överför data med tekniker som aktiv RFID och Bluetooth Low Energy.

ELA Innovation erbjuder ett brett utbud av små taggar och sensorer med ultralåg energiförbrukning och en bra batteritid som uppfyller kraven i de flesta IoT-applikationer.

- ELA Innovations breda produktportfölj ger oss tillgång till en helt ny produktbas för storskaliga IoT-applikationer. När det gäller IoT skiljer sig användningsfallet väsentligt åt från applikation till applikation. Det är därför avgörande att kunna erbjuda passande lösningar för olika behov genom en IoT-lösning som är lätt att implementera och passar kunder som ställer höga krav på tillförlitlighet, prestanda och ekonomi, säger Ulf Seijmer, Chief Innovation Officer vid Induo.

ELA Innovations utbud av bluetoothsensorer utgörs av robusta, kompakta enheter med stor miljötålighet. Enheterna kan ansluta utrustning inom en radie av upp till 500 meter, med batterilivslängd på upp till 20 år. Med Bluetooth Low Energy-teknik kan sensorerna kopplas till i stort sett vilken enhet som helst. Ett inbäddat NFC-chip ger en flexibilitet när det gäller programmering och identitetsidentifiering. Med upp till 20 års livslängd för en sensor blir kostnaden för en sensor någon krona per månad om man slår ut sensorns värde på dess livslängd.