Sensorer säkerställer livsmedels- och läkemedelstransporter

Sensorer säkerställer livsmedels- och läkemedelstransporter

Blue Puck T EN från Induo är en industriklassad temperatursensor avsedd för livsmedels- och läkemedelsindustrin. Sensorn är certifierad enligt EN12830 och kan antingen lagra temperaturdata i enheten eller överföra mätdata trådlöst via Bluetooth. Vid trådlös överföring har den tåliga och kompakta sensorn har upp till 7,5 års batterilivslängd.

-För de som hanterar temperaturkänsliga varor är behovet av en evidensbaserad mätning stort. Denna sensor gör det möjligt för den som transporterar matkassar till privatpersoner att kunna dokumentera hela transportkedjan, bara för att ge ett exempel, säger Ulf Seijmer, Chief Innovation Officer, Induo.

Blue Puck T EN kan säkra och dokumentera transporten av värmekänsliga varor (exempelvis livsmedel, mediciner, organ osv) genom att registrera temperaturen genom hela transportkedjan. Blue PUCK T EN är Bluetooth Low Energy kompatibel och därmed kan data överföras trådlöst till en gateway eller tracker som monterad i ett fordon i realtid kan rapportera status längs hela transportvägen.

Sensorn fungerar som en trådlös precisionstemperatursensor och kombinerar mycket lång batterilivslängd och hög mätprecision. Enheten är både vattentät enligt IP68 och väldigt robust. Sensorn är kompakt vilket gör att den kan integreras även i mindre förpackningar eller transportemballage. Sensorns mätområde är -30°C till +85°C och den har en upplösning på 0,0625°C. Sensorn har en noggrannhet på ±0,05°C till ±1°C beroende på mätområde. Blue PUCK T EN är certifierad både vad gäller sensorn och den inbäddade programvaran som fristående lösning.