”En riktig kunskapsturné för Stockholms seniorer”

Inets populära utbildningsevent trippelbokat under oktober

Under snart sex år har Inet föreläst om datorkunskap för Sveriges seniorer på olika platser i landet – den ena föreläsningen mer uppskattad än den andra. Höstens föreläsningar börjar i Stockholm med hela tre events på SeniorNet i Danderyd, Kungsholmen och Sollentuna.

– Kunskapstörsten hos de vi möter är enorm. Det är alltid mycket frågor och engagemang från deltagarna, vilket vi såklart tycker är väldigt roligt. För oss är det en självklarhet att alla seniorer ska ha en möjlighet att hänga med i den tekniska utvecklingen, säger Daniel Carlsson, föreläsare och medarbetare på Inet.

Under oktober kommer Daniel Carlsson på Inet att prata om aktuella ämnen inom datorkunskap för tre olika föreningar inom SeniorNet, ideella it-föreningar för seniorer. Störst fokus kommer det senaste operativsystemet Windows 10 att få men även antivirus och internetsäkerhet är heta ämnen.

– För att kunna använda en dator behöver man kunskap, så enkelt är det. Vi har möjlighet att ge något värdefullt till våra äldre som inte växt upp med varken persondator eller surfplatta så de kan dra mycket större nytta av den tekniska utvecklingen. Det är jättekul att stå framför så intresserade åhörare som är genuint glada över att vi kommer.

Senast i våras besökte Inet Malmös seniorer, även då med tre utbildningsevents och fulla lokaler.

– Många föreningar hör av sig och bokar in oss, ryktet sprider sig som ringar på vattnet. Så vi kommer självklart att fortsätta föreläsa i hela Sverige.

För Inet är det viktigt att alla ska känna sig välkomna och få den hjälp de behöver, från teknisk rådgivning till montering eller felsökning.

– Datorn är en del av vardagen och många kan känna sig lite förbisedda – även äldre vill ha nya datorer och kunna använda ny teknik. Så vi känner lite extra för våra seniorer, alla ska ha möjlighet att hänga med och lära sig, säger Peter Kumlin, försäljningschef på Inet.

Datum för Inets seniorevents i Stockholm
SeniorNet Kungsholmen: 10/10
SeniorNet Sollentuna: 12/10
SeniorNet Danderyd: 24/10