Ola Widegren är vd för det nya bolag som bildats i och med att InExchange och Scancloud gått samman från och med 1 januari.

Samlade krafter och samlad fakturalösning

Nu är det gjort. InExchange och Scancloud har gått ihop.
Företagen har blivit ett bolag.
– Det känns superspännande. Kunderna ges ännu mer värde samtidigt som vi blir starkare som företag, menar vd Ola Widegren förväntansfullt.

InExchange och Scancloud ingår båda sedan länge i Vismas koncernfamilj och har samarbetat i flera år. Genom att gå samman kan företagens respektive styrkor användas till att skapa ett gemensamt bolag som blir ännu vassare totalt sett.
Samgåendet offentliggjordes i oktober och i och med årsskiftet har satsningen blivit verklighet. Från och med nu är man ett och samma företag.
– Ja, äntligen är sammanslagningen ett faktum. Vi har jobbat länge för detta. Det är ett steg vi tror stenhårt på, säger Ola Widegren.

Större styrka och högre värde

Precis som Ola är inne på har den nya företagsbildningen knappast skett över en natt. I februari ifjol utvidgades hans arbetsfält i form av dubbla vd-roller. Han var redan vd på Scancloud och fick i det läget samma befattning på InExchange.
– I utnämningen låg ett tydligt uppdrag. Jag skulle undersöka hur dessa två bolag skulle kunna samarbeta som bäst. Som två Vismabolag i samma bransch var känslan att vi borde äga förutsättningar att åstadkomma något väldigt intressant tillsammans, berättar Ola och konstaterar att detta antagande var berättigat:
– Under processen visade det sig att våra två produktlinjer kompletterar varandra fantastiskt bra. Pusslet blev mer komplett för varje bit som lades. Insikten att det smartaste vore att gå ihop utkristalliserade sig naturligt. Vi såg att det skulle stärka oss själva och samtidigt vara till nytta för kunderna eftersom vi då skulle kunna ge dem ett mer samlat erbjudande framöver.
Kundperspektivet har vägt tungt i den här processen. Tjänsterna som erbjuds begåvas med ännu fler fördelar plus att det ska tillkomma en hel del nytt också.
Ola igen:
– Vi får möjligheten att erbjuda våra kunder en helhetslösning som täcker både inkommande och utgående fakturatrafik. Vi är inte längre beroende av underleverantörer. Kunderna får tillgång till en one-stop-shop för allt som har med fakturaflöden att göra tack vare att vi sitter på alla system och lösningar själva.
– Sammantaget känns det superspännande. Personligen bär jag på stora förväntningar. Det är en otrolig möjlighet att få vara med och forma något skarpt för marknaden som kommer att bli svårslaget, tillägger han entusiastiskt.

Samma geografiska lösning

Samgåendet sker inom ramarna för InExchange Factorum AB och nuvarande produktlinjer består precis som förut. Oavsett om man varit kund hos Scancloud eller InExchange kommer det att vara sig likt i befintliga tjänster.
Även verksamhetsorterna bibehålls med oförändrad personalstyrka. Östersund och Skövde kvarstår som huvudsäten och bolaget har därutöver kontor i Stockholm. Geografiskt är det rejäla avstånd, men det är inget som bekymrar Ola Widegren. I nuvarande hightech-tider har den fysiska placeringen fått allt mindre betydelse.
– Jag tror att det snarare är en styrka att vi finns både i Östersund och Skövde. Vi är samlade under samma paraply, men satsar på båda håll. Det ger oss lokala fördelar. Rekryteringsmässigt inte minst. Vi får två fronter att jobba från, ja, till och med tre tack vare att vi även har personal i Stockholm, säger han.