Stolt närvaro i Norra tornen

Omtalade, designbelönade och spektakulära. Så kan man enkelt beskriva Norra Tornen, de två höga bostadshus om Oscar Properties uppför i Vasastan, Stockholm. Innovationen kallas det hus som nu står färdigbyggt och inflyttat sedan några månader. Med sina 36 våningar når det östra huset, med bostadsrättsföreningen Innovationen, en höjd av 125 meter och är därmed Stockholms högsta bostadshus. Tvillingtornet i kvarteret Helix blir tre våningar lägre och därmed ”bara” 110 meter högt.

Infometrics mätsystem är en viktig del av Oscar World, en smart app som Oscar Properties erbjuder sina bostadsköpare. I appen kan de boende hantera en mängd olika uppgifter – som leveranser till lägenheter, bokning av restauranger och annat, styra värmen, beställa hem mat, hämta information, kommunicera med grannarna och mycket annat. Information om den egna energiförbrukningen är en central del av vad som erbjuds i Oscar World – och det är där Infometric kommer in i bilden. Vd Olle Tjälldin berättar hur:

– Oscar World är utvecklat av PropTech-bolaget Tmpl, ett företag som tagit fram en digital kommunikations- och serviceplattform som riktar sig till kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter. Det är en öppen plattform där också vår IMD-lösning används för att göra vatten- och elanvändningen synlig för den boende.

Det är inte utan stolthet som Olle Tjälldin kan konstatera att Infometric finns med också i ett så prestigeladdat bostadsprojekt som Norra Tornen.

• bostadsrätt
  • allmännyttan