Nyhet -

Webbinarium: Gemensam El i bostadsrättsföreningen – spara pengar genom bara ett elabonnemang

Infometrics populära tjänst Gemensam El hjälper bostadsrättsföreningar att spara stora summor pengar varje år. Vi har redan sett till att fler än 1 500 bostadsrättsföreningar med över 150 000 lägenheter sparat mer än 200 miljoner kronor. Hur är det då möjligt? Jo, vinsten sker genom att samtliga privata elabonnemang sägs upp och ersätts av ett fastighetabonnemang som föreningen står för. Därmed slipper de boende de fasta elavgifterna till nätägaren samt elleverantören och betalar bara den rörliga avgiften för sin faktiska förbrukning. Och även den rörliga avgiften sjunker faktiskt för de boende.

I slutändan sparar varje bostadsrättsinnehavare mellan 1200 kr och 2500 kr per år, beroende på var i landet som föreningen ligger och vilket nätbolag man tillhör.

En annan poäng är att de boende kan hålla koll på sin elförbrukning. I Gemensam El får varje lägenhet en ny elmätare som läses av automatiskt och där debitering sker på månadsavin från förvaltaren. Men de boende kan också smidigt följa sin elförbrukning via datorn eller en app i telefonen.

För föreningar som överväger att installera solceller, som är så heta just nu, så är Gemensam El extra intressant och till och med nödvändigt. Detta eftersom elen från solcellerna måste förbrukas av föreningens lägenheter i samma stund som den produceras. Det är bara möjligt med Gemensam El.

På vårt webinarium kommer att vi berätta varför Gemensam El är en lönsam och framtidssäker lösning även för er bostadsrättsförening.

Webinariet arrangeras kl 10 den 20:e maj.

Anmäl dig här