Tio hotell i final om bästa hemsida

Nu är det klart vilka som har gått vidare i Årets Ametist 2009, utmärkelsen för "Bästa hemsida i mötesbranschen". Bland 46 anmälda hemsidor har juryn tillsammans med bokarna valt ut tio finalister som igår presenterades på Informus Sälj- och marknadsdag. Vinnaren presenteras den 9 mars.

130 personer från hotell- och mötesbranschen samlades igår i Stockholm för att lyssna på föredrag om hur man skapar lönsamma hemsidor och blir morgondagens företag. Spänningen var på topp när juryns ordförande, Clemens Wantschura, presenterade finalisterna i Årets Ametist:

1909 Sigtuna Stads Hotell

Bergendal Meetings i Sollentuna

Bokenäs Resort & Conference i Uddevalla

Copperhill Mountain Lodge i Åre

Häringe Slott i Västerhaninge

Krägga Herrgård i Bålsta

Steningevik i Märsta

Två Skyttlar i Örby

Yasuragi Hasseludden i Saltsjö-Boo

Ästad Gård i Tvååker

Utmärkelsen är instiftad av Informus och delas i mars ut för tredje året i rad.

- Vi har haft rekordmånga anmälda bidrag i år, berättar Mikael Bengtson på Informus. Hela 46 hemsidor har juryn gått igenom och bedömt utifrån kriterier som säljande, informativt, användarvänligt och aktuellt.

Förutom diplom fick finalisterna ta emot en liten ametiststen. En försmak av den 30 kg tunga ametistgrotta som vinnaren kommer att få den 9 mars då det är stor prisutdelning i Stockholm.

- Nu kommer Clemens och hans kollegor i juryn att göra en ny bedömning för att utse de tre bästa sidorna. Eftersom bra webbsidor är i ständig förändring gäller det också för juryn att fånga upp vad som sker på finalisternas sidor. Vem som har den bästa hemsidan kan komma att avgöras på målsnöret, avslutar Mikael Bengtson.

• prisutdelning
  • konferens