Infosolutions har uppdrag att ha beredskap för att öka nationell testning av covid-19 om behov uppstår.

Beredskap för testning året ut

Covid-19 bedöms just nu inte som samhällsfarlig, men Infosolutions har ansvar att öka nationell testning om situationen förändras.

Sista mars avslutades den nationella testningen av covid-19 i Sverige. Nu har ett nytt avtal upprättats mellan Infosolutions och Folkhälsomyndigheten som i sin nuvarande form gäller året ut.

— Vårt uppdrag är att ha beredskap att åter genomföra storskalig nationell testning av covid-19 om behov uppstår, säger Alex Stendahl, vd Infosolutions.

Redan i början av 2020 började Alex Stendahl förutse att regioner och laboratorier skulle behöva samordnas för att få igång testande av covid-19. Några månader senare var storskalig testning igång och invånare kunde ta egentester på stationer uppställda i hela landet. Sammanlagt togs 6,8 miljoner tester under de två åren som pandemin spreds som mest.

De över 250 stationerna är nu nedmonterade och den tillfälligt anställda personalen har slutat. Personal som i huvudsak kom från service- och transportsektorn som hade en kraftig nedgång under pandemin. Vad som återstår nu är ett lager av testkit för att snabbt kunna komma igång om situationen förändras.

Två veckor har Infosolutions på sig för att dra igång testning enligt avtalet som gäller från april 2022.

I snart två år har Infosolutions uppdrag från Folkhälsomyndigheten bestått i att erbjuda invånarna egenprovtagning vid stationer utställda på av sjukvården i regionerna önskade platser. I det ingick förutom själva stationerna även bemanning, logistik, IT-system, hårdvara, packning av provkit och transporter. Därtill närmare 100 hemleveransbilar och utlämning på över 200 apotek. Underleverantörer har varit Samtrans och Apoteket AB.

Vid behov ska återigen testkit kunna lämnas ut i hela landet, om regionerna behöver den tjänsten.

Parallellt med beredskapen fortsätter Infosolutions med sin ordinarie verksamhet, att leverera och utveckla infrastruktur för vården och laboratoriernas kommunikation.

InfoSolutions erbjuder tjänster och produkter inom hälso- och sjukvårdens hantering av elektroniska remisser och svar.