LabPortalen är en CE-märkt medicinteknisk produkt som kopplar ihop vårdgivare, journalsystem och laboratorier genom elektroniska remisser och svar.

Digital handelsplats i sjukvården

Många regioner, privata vårdaktörer och laboratorier har olika digitala system som har svårt att kommunicera med varandra. Med intelligenta IT-stöd kan problemen överbryggas samtidigt som man får ökad patientsäkerhet, bättre integritetsskydd och mer kostnadseffektiva och tidsbesparande remissflöden.

Hälso- och sjukvården som är den del av samhället som allra mest behöver den bästa tekniken är ganska ofta hänvisade till brev, fax och äldre IT-system där data inte kan delas.

Informationsutbytet mellan laboratorier och olika journalsystem kan relativt enkelt göras betydligt mer lätthanterligt, menar Alex Stendahl, grundare på InfoSolutions AB.

Papper, pappershantering och portokostnader kan helt ersättas med en komplett digital administrering av remisser och svar, och personalresurser kan användas till annat.

Genom den molnbaserade digitala plattformen LabPortalen kan laboratorier och remittenter på ett enkelt och säkert sätt beställa elektroniskt och få laboratoriesvar digitalt tillbaka med mycket säker administration.

- Med det nätverket vi har byggt upp, under många år, får vårdgivare tillgång till ett i det närmaste fullständigt utbud av prover och olika labb, det är viktigt i dag för våra kunder. Ett digitalt nätverk förkortar ledtider och patientsäkerheten ökar, säger Alex Stendahl, grundare InfoSolutions.

Tillägget av konsultationsremisstjänsten gör LabPortalen till en komplett modul för elektronisk administration av remisser och svar inom röntgen, labb och konsultation, helt enkelt en färdig integrationslösning för befintliga journalsystem.

InfoSolutions målbild är att digitalisera vården och att stimulera en bred förändring i synen på hur mer integrerade IT-lösningar kan förenkla arbetet för vårdgivare och därmed förbättra sjukvården för patienter.

Hör mer om InfoSolutions lösning för digital remisshantering i monter B05:16 på Vitalis 2023 i Göteborg. Mässan äger rum 23-25 maj på Svenska Mässan.

LabPortalen kan användas fristående alternativt integrerat i vårdgivarens journalsystem.

InfoSolutions erbjuder tjänster och produkter inom hälso- och sjukvårdens hantering av elektroniska remisser och svar.