Nya resultat: Ökad oro för stigande boendekostnader (Infostat)

Nya resultat: Ökad oro för stigande boendekostnader (Infostat)

I slutet av juni lämnar Riksbanken nytt räntebesked. Om räntan höjs eller lämnas oförändrad avgör hur hushållens boendekostnader utvecklas under hösten.

De senaste tolv månaderna har bolåneräntan stigit när Riksbanken höjt styrräntan vid sex tillfällen. Som konsekvens har snittet för den rörliga bolåneräntan ökat från 1,42 % i mars 2022 till 3,98 % i mars 2023 (SCB).

Nya siffror från Infostat visar att i dag uppger varannan svensk (50 %) att stigande boendekostnader har påverkat deras privatekonomi i stor utsträckning. För tolv månader sedan var motsvarande siffra mindre än en av tre (29 %). Det vill säga en ökning med 21 procentenheter under perioden.

- Ökningen är betydande och visar hur stark påverkan boendekostnaderna har på hushållens marginaler. Räntehöjningarna har gjort hushållen markant fattigare, säger Mårten Lindberg, marknadschef på Infostat.

Undersökningen visar att hushållens ekonomi är ansträngd och att marginalerna krymper. Allt fler oroar sig för fortsatt stigande boendekostnader.

Fler än sex av tio (63 %) oroar sig i stor utsträckning för fortsatt stigande boendekostnader, en ökning med elva procentenheter på ett år.

- Det är en tydligt ökande oro bland hushållen. I synnerhet bland barnfamiljer. Lånen och amorteringarna måste betalas och man får dra ner på allt annat så gott det går, säger Mårten Lindberg, marknadschef på Infostat.

I vilken utsträckning man oroar sig för stigande boendekostnader, andel %

Stor utsträckning Liten utsträckning Vet ej
juni 2023

juni 2022 52 45 3

Rapport.

Källa: Infostat
Fråga: I vilken utsträckning oroar du dig för ytterligare prisökningar på följande?
Delfråga (Prisökning): Boendekostnader, exkl uppvärmning, Drivmedelspriser, Energipriser, Livsmedelspriser
Svarsalternativ: Stor utsträckning, Liten utsträckning, Vet ej/Ej svar
Antal intervjuer per undersökningstillfälle: 1502
Målgrupp: Allmänheten
Period: 2023-06-07 – 2023-06-13

Metodteknisk bakgrundsinformation

Undersökningen har gjorts av Infostat. Intervjuerna har genomförts i en slumpmässigt rekryterad webbpanel. Urvalet har kvoterats med avseende på kön, ålder och geografi. Resultatet har därefter vägts på kön, ålder, utbildning och politiskt parti för att korrigera för eventuella kvarvarande skevheter i urvalet.

Mårten Lindberg

Presskontakt Marknadschef +46 722 50 72 73

Nästa generations analysföretag

Infostat är ett analysföretag som utvecklar nya sätt och tekniker för att analysera marknads- och samhällsfrågor. Infostat erbjuder Sveriges största databas inom samhälls- och marknadsstatistik, och utvecklar på den grunden branschledande erbjudanden inom Opinion och påverkan, Retail och konsument samt Fastighet och urban utveckling.

Infostat
Slottsbacken 8