1150 nya jobb behövs till digital industri i Umeå

En ny undersökning som gjorts på uppdrag av Umeå kommun och InfoTech Umeå visar att det finns behov av över 1 000 nya tjänster till Umeås digitala bransch den närmsta tiden.

Umeås växande digitala bransch har framtidstro och behöver anställa, det visar en ny undersökning som gjorts på uppdrag av Umeå kommun och InfoTech Umeå.

Enligt undersökningen finns ett behov av 1 150 tjänster i Umeås IKT-bransch inom de närmsta åren. Framförallt handlar det om programmerare och utvecklare, men också säljare.

Undersökningen, som genomförts bland IKT-företag (informations- och kommunikationsteknikföretag) i Umeå kommun under 2014, visar att branschens företag har en stark framtidstro.

Branschen har växt med över 800 personer och 80 nya bolag mellan 2006-2012. Företagen som svarat i undersökningen tror att utvecklingen kommer att gå dubbelt så snabbt framöver.

– IKT-branschen är en av Umeå kommuns snabbast växande branscher. Jag tror att framsynta företag, modiga innovatörer och bra infrastruktur ligger bakom framgången, säger Roland Carlsson, näringslivschef Umeå kommun.

Stort behov av fler medarbetare

Det stora behovet av fler medarbetare till den digitala branschen i Umeå har påpekats länge. I samband med Umeå IT-konferens, hösten 2013, menade Emanuel Dohi, grundare av digitala innovationsbyrån Dohi, Emanuel Dohi, att det kommer att finnas 3 000 anställda inom it-industrin i Umeå år 2020. Jämfört med antalet anställda hösten 2013 skulle det innebära närmast en fördubbling.

InfoTech Umeås egen medarbetare Hanna Dermes Gibson är också ett exempel på det växande intresset för Umeå som digital stad. Hon har nyligen flyttat till Umeå efter nio år i USA och blir från januari2015 ny projektledare för InfoTech Umeå.

– Kombinationen av livskvalitet med spännande karriärmöjligheter var det som fick mig att återvända. Jag är övertygad om att det finns fler som gärna vill komma tillbaka till Umeå, har Hanna Dermes Gibson sagt i en tidigare intervju.

Läs hela undersökningen om Umeås behov av fler medarbetare här.