Ett lyft med anställda i Indien

Från Bangalore i Indien till Skellefteå i Västerbotten kan avståndet synas långt. Men att ha fyra anställda på andra sidan jorden är inga problem, menar Harry van der Veen, vd för Skellefteåföretaget Nuiteq.

Nyligen gästades Nuiteqs huvudkontor i Skellefteå av företagets fyra anställda som i vanliga fall håller till i Bangalore, Indien. Sammanlagt har Nuiteq 16 anställda. Elva finns på kontoret i Skellefteå, en i USA och alltså fyra ytterligare i Indien.

– Det är en stor lycka för oss att ha de här fyra i Indien. De är enkla att ha att göra med, de jobbar hårt, är respektfulla och ödmjuka, säger Harry van der Veen, vars företag haft anställda i Indien ända sedan fem, sex år tillbaka.

Till vardags kommunicerar man via internet och Skype men någon gång ibland är det också bra att få träffas fysiskt, så de två veckorna tillsammans i Skellefteå är något som alla i företaget uppskattar.

Andra sidan jorden inga problem

Visst håller Harry van der Veen med om att det kan finnas utmaningar i att inte vara på samma plats och kunna föra samtal ansikte mot ansikte. Men han menar att de arbetar bra tillsammans på distans och det blir aldrig några stora problem.

– Vi känner egentligen inte alls av att de sitter på andra sidan jorden. Med Skype och annan kommunikation fungerar det bra, säger Harry van der Veen.

Möjligen kan det finnas en baksida i att inte kunna snabbt peka på en skärmbild som behöver ändras, men det är inga större problem, menar Harry van der Veen.

– Jag rekommenderar alltid andra att titta över möjligheten att anställa personal i Indien. De är verkligen talangfulla.

Internationell marknad

Nuiteq har gjort en raketstart på den internationella marknaden med sin programvara för pekskärmar, så kallad multitouch-teknik. Tekniken används för skärmar i skolor och undervisning, för information, företagspresentationer, spel och underhållning. Mer än 95 procent av företagets affärer sker utomlands och företaget säljer till över 70 länder runt om i världen. Några av de större kunderna är PC-leverantören Lenovo, 3M, NEC, Ericsson, Accenture och General Electric.

Våren 2015 investerade statliga riskkapitalbolaget Inlandsinnovation sju miljoner kronor i företaget, ett tillskott som ger möjlighet till ytterligare expansion och nyanställningar.

• indien
  • nuiteq